
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Dedemsvaart is 29,97 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een dubbele focus: 25% vwo-advies (vs 18,6% landelijk) naast een bovengemiddeld percentage praktijkgericht advies (2,5% vmbo-b vs 5,5% vergelijkingsscholen). De sterke theoretische oriëntatie blijkt uit 27,5% vmbo-(g)t/havo en 25% vwo-adviezen, wat past bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Dedemsvaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van de leerlingen van groep 1 en 2 worden bijgehouden in het LVS "Leer-en ontwikkelingslijnen jonge kind" in Parnassys. De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er geëvalueerd. Wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven, wordt extra zorg en ondersteuning geboden. In het jaar 2021 hebben we de overstap gemaakt naar ons leerlingvolgsysteem: DIATAAL. Dit is een formatieve wijze van toetsen die aansluit bij onze missie en visie. Bij de DIA-toetsen vormt de de toetsuitslag het startpunt voor leren, waarbij we de leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke- en ontwikkelpunten zijn. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en tijdens de groepsbespreking met de IB-er besproken. Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,17% van de leerlingen zit onder advies (vs 11,81% landelijk), terwijl 29,17% boven advies presteert. Dit resultaat ondersteunt de nauwkeurigheid van de NIO-toetsafname en de in het schoolondersteuningsprofiel beschreven 'maatwerkplaatsing'.
Sociale ontwikkeling
Kern van de Visie De Ark is een Christelijke school waar we jouw leren en leven zien. Wij, kinderen, ouders en leerkrachten, maken samen de school. Je leert door je te verwonderen en door te ervaren. Door je hoofd, hart en handen te gebruiken ben je echt aan het leren. Je krijgt bij ons de ruimte om je eigen leerroute te ontdekken. Wij van De Ark staan daarom voor flexibiliteit. Onze missie Op De Ark zien we jou(w) leren en leven. Onze leerlingbelofte Bij ons ben je in een veilige haven, zodat je jezelf mag zijn en jouw talenten kunt ontdekken en ontwikkelen. Natuurlijk lopen we daarbij samen op. We zijn een plek waar je fouten mag maken en mag groeien in wie je bent. Je mag je elke dag verwonderen en je leert door nieuwe dingen te ervaren. Daarbij neem je steeds meer het roer over en bepaal je je eigen doelen. Laat maar zien wat je kunt, zodat je trots kunt zijn op jezelf en wij op jou. De kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid nader toegelicht: Vanuit de deze kernwaarden geven we ons onderwijs en de omgang met elkaar vorm. Respect: Een positieve en veilige werksfeer wordt gecreëerd door een respectvolle houding naar een ander toe, ook al is er misschien sprake van verschil in opvattingen. Ook al kan niet altijd alles in iedereen worden gewaardeerd: iedereen mag er zijn. In dat verband moet helder zijn dat je een ander behandelt zoals je zelf behandeld wil worden: goed voorbeeld doet immers goed volgen. Een respectvolle benadering draagt bij aan een positief en gezond zelfbeeld. Veiligheid: Bij veiligheid denken we aan het voorkomen van ongelukken en letsel, maar zeker ook aan sociale veiligheid. We dragen op De Ark, middels een pestprotocol, zorg voor een klimaat waarin pesten niet wordt getolereerd, waar kinderen en ouders zich thuis voelen en waarin proactief wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en aan een goede emotionele ontwikkeling. Binnen de school hebben ouders, kinderen en leerkrachten hierin een eigen verantwoordelijkheid. Als iedereen zich houdt aan regels en afspraken draagt dat bij aan een positieve en ontspannen sfeer: duidelijkheid is veiligheid. Bij alles rekenen we op ouders die achter de school staan: (veilig) onderwijs maken we samen! Verantwoordelijkheid: Op De Ark zijn we allemaal verantwoordelijk voor ons eigen gedrag. Samen met de ouders zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Dat betekent dat we elkaar mogen aanspreken op gedrag, elkaar (positieve) feedback mogen geven, elkaar helpen en hulp mogen vragen. Dat alles draagt bij aan een goede sfeer binnen de school. Iedereen moet er met plezier kunnen spelen, leren en werken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Ark voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Ark wil de kernwaarden uitdragen volgens het PBS-principe.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Ark gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.