Christelijk Daltonschool De Groen
Langewijk 436
7701 AT Dedemsvaart

Schoolweging

Schoolweging
28.06
Spreiding
5.6

De schoolweging van De Groen is 28,06 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets onder het vergelijkingsniveau (96,4%) maar ruim boven de inspectienorm van 85%. De school zet hiervoor extra remediërende programma's in, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,3% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is 3% hoger dan vergelijkbare scholen (60,5%) en onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft verhoudingsgewijs veel vwo-adviezen (34,6% vs. 18,6% regionaal) en combineert dit met aandacht voor praktische routes (3,85% vmbo-b). De brede adviesverdeling – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de diverse leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 19,2%), wat past bij het doorstroomgericht werken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GroenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van uw kind wordt nauwgezet gevolgd. De leerkrachten observeren het gedrag van uw kind en nemen op vaste momenten toetsen af. Deze combinatie (observatie en toetsing) geeft een betrouwbaar beeld van hoe uw kind het doet en hoe het zich de afgelopen tijd ontwikkeld heeft. Voor de toetsing maken we gebruik van toetsen die bij de lesmethodes horen. Na ieder onderdeel bekijkt de leerkracht of uw kind voldoende van de aangeboden lesstof heeft begrepen. Zo niet, dan wordt extra hulp en oefening geboden. Ook gebeurt het toetsen regelmatig vooraf, om te kijken wat het kind al beheerst, om daar de lesstof op af te stemmen. Daarnaast maken we gebruik van een ontwikkelingsvolgsysteem en/of methode onafhankelijke toetsen. In groep 1 en 2 volgen we de kinderen met de leerlijnen van Parnassys. Hierbij kijken we hoever uw kind in de ontwikkeling is. Vanaf groep 3 gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen, de Dia-volgtoetsen. Dit zijn adaptieve toetsen. Dat betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Dit zorgt ervoor dat het maken van de toets geen frustrerende opdracht wordt en de leerling succeservaringen opdoet. Bij de DIA-toetsen vormt de uitslag het startpunt voor leren, leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Zo kunnen we iedere leerling laten groeien! De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er geëvalueerd. wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven wordt extra zorg en ondersteuning geboden. Vragen die we onszelf hierbij stellen zijn: zitten we met uw kind op het goede spoor? Kunnen we tevreden zijn, heeft uw kind meer uitdaging nodig, moeten we extra hulp bieden en hoe kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij wat het kind nodig heeft. Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de groepsbesprekingen besproken. Als onderdeel van DIA nemen we ook in de groepen 5,6 en 7 de NSCCT af. Dit is een leerpotentie onderzoek, waarbij we kunnen zien wat de leerling voor mogelijkheden heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 18,75% bovenadvies functioneert. Dit hoge slagingspercentage (93,75% op of boven advies) benadrukt de zorgvuldige advisering, mede dankzij de inzet van de NIO-toets en doorstroomgesprekken. De school scoort hiermee beter dan 80% van vergelijkbare Daltonscholen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen horen zich veilig en geborgen te voelen op school. Alleen dan kunnen ze zich ontwikkelen in een vertrouwde omgeving. Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Met behulp van dit protocol laten we zien hoe we er samen een fijne school van maken voor iedereen. Wij willen dan ook een sociaal pedagogisch klimaat creëren waarin ieder kind zich ondersteund, betrokken, veilig en geaccepteerd voelt. Alle regels en afspraken die de school hierover heeft kunt u terugvinden in het protocol Sociale Veiligheid. Wij proberen een veilig sociaal klimaat op school te creëren door pesten te voorkomen (preventief) en tegen pesten op te treden als het zich toch voordoet (curatief). Uitgangspunten · Op onze school mag iedereen zijn wie hij/zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen. · Wij geloven in de kracht van de groep. Pesten is een groepsproces en pesten wordt bij ons daarom in de groep opgelost. Het is niet makkelijk om pesten vroegtijdig te signaleren. Een kind kan signalen uitzenden die erop duiden dat hij/zij pest of gepest wordt, Een kind kan signalen uitzenden, maar dat hoeft niet. Mocht er sprake zijn van gedragsveranderingen is het belangrijk alert te zijn. Veel signalen zijn namelijk vooral in de thuissituatie zichtbaar. LEES MINDER

Iedereen is uniek.

ondersteund, betrokken.

veilig en geaccepteerd.

Wat is de werkwijze van Christelijk Daltonschool De Groen voor sociale ontwikkeling?

Christelijk Daltonschool De Groen werkt aan sociale ontwikkeling door middel van KiVa, met groepscontracten waarin omgangsregels zijn vastgelegd. Groepen 1 tot en met 4 werken met regels over samen zijn, erbij horen, verschillen accepteren, goed met elkaar omgaan, elkaar helpen en voor elkaar opkomen. Groepen 5 tot en met 8 werken met regels over respect, een fijne groep maken, praten met elkaar, pesten stoppen, goed met elkaar omgaan, elkaar helpen en voor elkaar opkomen. Er zijn wekelijkse groepsgesprekken in de bovenbouw om de sfeer te bespreken en leerlingen verantwoordelijk te maken. De school vindt contact met ouders belangrijk en houdt hen op de hoogte van de groepssfeer en geeft tips om met hun kind te praten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Daltonschool De Groen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk Daltonschool De Groen gebruikt KiVa als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk Daltonschool De Groen?

Christelijk Daltonschool De Groen gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.