Basisschool de Eiber in Dedemsvaart - Resultaten

Basisschool de Eiber
Eiberweg 2
7701 VE Dedemsvaart

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
35.67
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Eiber is 35,67 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,12% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de slagvaardigheid in basisvaardigheden, ondanks de dalende leerlingenaantallen.

Fundamenteel niveau

Score: 94.1176%

Streefniveau

De school scoort met 51,63% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 34,3% voor het streefniveau, wat indicatief is voor effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs. Dit is opmerkelijk gezien de complexe populatie (schoolweging 35,67).

Streefniveau

Score: 51.6339%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44,44% van de adviezen is vmbo-(g)t, gevolgd door 22,22% vmbo-b. Toch scoren vwo-adviezen (16,67%) hoger dan het regionale gemiddelde (18,61%), wat wijst op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan vergelijkbare scholen (1,01%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een groei van 9,6% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8, mogelijk verklaard door de inzet van gestructureerde rekenmethodieken. De school overtreft hiermee zowel Amsterdamse (176,75) als landelijke (175,23) benchmarks.

ToetsDe EiberGemeente AmsterdamNederland
LIB177.06176.75175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten d.m.v. de afname van de Cito LIB toetsen. Deze resultaten worden vervolgens besproken met de ouders en de leerlingen. Met deze resultaten en de resultaten van de methode toetsen maken wij een plan voor het volgende half jaar. In dit plan beschrijven we duidelijk aan welke doelen de leerlingen gaan werken en waar extra begeleiding of instructie nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

26,09% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desalniettemin stroomt 17,39% door boven advies, mogelijk dankzij de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER

Gevoel van sociale veiligheid

Veilige leeromgeving

Schoolbeleving

Wat is de werkwijze van Basisschool de Eiber voor sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool de Eiber werkt samen aan preventie van gedragsproblemen. Leraren richten zich op proactief pedagogisch handelen en stimuleren gewenst gedrag door heldere, gevisualiseerde gedragsverwachtingen en het bekrachtigen van positief gedrag. Duidelijke consequenties worden gehanteerd voor ongewenst gedrag. Door gezamenlijk te werken aan een visie en kernwaarden, ontstaat draagvlak voor regels en afspraken. Tweemaal per jaar worden betrokkenheid, welbevinden en sociale veiligheid gemeten via vragenlijsten, waarna de gegevens worden geëvalueerd en interventies worden bedacht en uitgevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Eiber om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Eiber gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Eiber?

Basisschool de Eiber gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.