Basisschool De Horst
Postweg 43 - a
7957 BV de

Schoolweging

Schoolweging
28.37
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Horst de Wijk is 28,37 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,65% score ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. Dit percentage ligt net onder het regionale gemiddelde (96,37%), maar bevestigt een stevige basiskwaliteit. De score is consistent over meerdere jaren, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks een krimpende populatie hoge ambities blijft koesteren. Het verschil met het regionale gemiddelde (60,51%) suggereert echter ruimte voor verbetering in reken- en taalvaardigheidstrajecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 30% havo/vwo-advies en 36,67% vmbo-(g)t of hoger. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (3,33% vs. 1,01% regionaal). De adviezen komen overeen met de landelijke trend waarbij 57,14% van de leerlingen uiteindelijk op of boven hun advies presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Horst de WijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.97175.26175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de methodegebonden toetsen worden door de leerkrachten bekeken en geanalyseerd. De analyse gaat over wat de leerlingen beheersen en waarin ze nog instructie behoeven. De vervolgstappen worden opgenomen in de planning. Deze stappen worden dagelijks geëvalueerd. De resultaten van de niet-methodegebonden toetsen (Cito LOVS) worden 2x per jaar met het hele team bekeken en geanalyseerd. Dit doen we op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Er wordt bekeken of de lessen goed zijn geweest, of interventies hun doel hebben bereikt. De leerkracht legt vast wat er goed gaat en waarop komende periode wordt ingezet. We bekijken met het hele team de trends van de afgelopen jaren. Met deze data wordt het programma bijgesteld. De interventies worden opgenomen in de planning van de leerkracht en leerlingen. De opbrengsten van toetsen laten ons zien waar we staan. Worden onderdelen volgens plan beheerst of is het nodig om een andere aanpak te kiezen? De toets gegevens bepalen voor een deel (de aanpassingen in) ons lesprogramma.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies, significant hoger dan het landelijke gemiddelde van 25,27%. Slechts 9,52% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en goede aansluiting op het VO, mogelijk versterkt door het gebruik van de 'plaatsingswijzer VO'.

Sociale ontwikkeling

Door onder andere werkvormen van coöperatief leren werken onze leerlingen al vanaf groep 1 vaak samen en leren ze omgaan met en gebruikmaken van elkaars verschillen. Als je elkaar goed kent, met elkaar kunt samenwerken, naar elkaar luistert, bevordert dit vertrouwen, empathie en wederzijds respect. De Kanjertraining is een manier van denken over gedrag van kinderen, die veel verder gaat dan alleen de kanjerlessen. Ieder mens maakt fouten, ook in het omgaan met elkaar, en kinderen leren met vallen en opstaan. Daarin hebben ze wel steun nodig. Zowel leerkrachten als ouders moeten de verantwoordelijkheid nemen kinderen hierin op te voeden en hen vaardigheden aan te leren. We werken in alle groepen met de Kanjertraining (voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect). Door het structureel aanbieden en herhalen van normen en waarden krijgen leerlingen uiteindelijk een beter inzicht in zichzelf en anderen. We spelen zeker in op de actualiteit van het moment in de groep of in de maatschappij. LEES MINDER

Veiligheid en vertrouwen

Rust

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van Basisschool De Horst voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Horst volgt de sociale ontwikkeling met KanVas (Kanjer Volg en adviessysteem). Na analyse van de resultaten worden keuzes gemaakt om leerlingen 'op maat' te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Er wordt veel aandacht besteed aan het voorkomen van pesten en het bevorderen van weerbaarheid, initiatief, impulsbeheersing, autonomie en sociale flexibiliteit.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Horst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Horst gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Horst?

Basisschool De Horst gebruikt Kanjertrainingen en ‘Kinderen en… hun sociale talenten’ voor sociaal-emotioneel leren.