
Schoolweging
De schoolweging van De Boustien is 31,89 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,35% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,23%), wat aantoont dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde (55,36%) ligt. Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 25,81% vwo (vs. 18,61% landelijk) en 22,58% havo. Opvallend is echter het relatief hoge percentage vmbo-b (6,45% vs. 5,52% regio), passend bij de complexe leerlingenpopulatie. De combinatie van 'kansrijk adviseren' en inzet van de plaatsingswijzer resulteert in een brede adviesrange van vmbo-b tot vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boustien | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op CBS De Boustien wordt gewerkt met de cyclus handelingsgericht werken. Binnen deze cyclus vormen de tussenresultaten van de methodetoets resultaten en de methode onafhankelijke tussenresultaten in januari en juni de basis voor signalering, analyse en diagnose. De tussenresultaten worden door leerkrachten individueel geanalyseerd, per groep en per school. Vanuit deze analyse worden groepsplannen opgesteld met daarin de inhoud en de doelen voor het onderwijsprogramma en aanbod. Hierin wordt gedifferentieerd in drie niveaus rekening houden met een basis, een verdiept en een verrijkend programma.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,15% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk verband houdt met de relatief hoge schoolweging. Toch scoort 27,27% boven advies, wat het vertrouwen in de advisering onderstreept. Deze cijfers sluiten aan bij de beschreven focus op 'doorgaande ontwikkelingslijnen' en intensieve leerlingmonitoring.
Sociale ontwikkeling
Als een kind zich veilig voelt, zal het zich kunnen ontwikkelen. Duidelijkheid, structuur en rust bevorderen een veilige sfeer. Regels zijn hierbij ondersteunend en leidend. Waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school toe gaan. We onderscheiden hierbij twee zaken. Enerzijds proberen we een zo goed mogelijke school te zijn. Dat houdt in dat we willen proberen individuele capaciteiten van de leerlingen zo te ontwikkelen en te stimuleren dat populair gezegd: ‘eruit komt wat erin zit.’ Bewust werken aan een plezierige school betekent daarnaast dat we bijzondere aandacht besteden aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. We vinden dat het aanleren hiervan niet iets is wat in een methode te vangen is. Het is iets wat alle dagen en ieder moment een rol speelt. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van CBS De Boustien voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van CBS De Boustien met betrekking tot sociale ontwikkeling is beschreven in hoofdstuk 3.2 Veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Boustien om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Boustien gebruikt het Kwaliteitszorginstrument De Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.