
Schoolweging
De schoolweging van Drie Koningenschool is 25,03 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt significant boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 97,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op hogere onderwijsrichtingen: 34,9% vwo-advies (versus 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 15,9% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Drie Koningenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.69 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe ziet de toetsing er op onze school uit? Of ons onderwijs daadwerkelijk het gewenste effect heeft, evalueren we door zowel formatief (tussentijds, ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind) te toetsen. Uit onderzoek blijkt dat formatief evalueren een effectieve manier is om leerkrachten en kinderen inzicht te geven in het leerproces. Het gaat hierbij om het verzamelen van informatie waarmee we het kind kunnen ondersteunen en stimuleren de volgende stap in het leerproces te maken. Hierbij is feedback een zeer belangrijke factor om het leren van de kinderen te bevorderen. Effectieve feedback levert dan ook een waardevolle bijdrage aan het overbruggen van de kloof tussen wat – in dit geval – kinderen al begrijpen en wat nog niet. Summatieve toetsen maken de balans op van het leren en geven kinderen ook antwoord op de vraag waar zij het voor doen en wat het effect is van hun inspanningen. Op de Drie Koningen werken we met Cito (Leerling in Beeld) en door de niveaubepaling kunnen wij de resultaten van de kinderen vergelijken met de vastgestelde norm. In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van de leerlijnen die we invullen in ons leerlingvolgsysteem Digikeuzebord. De volledig geïntegreerde toepassingen maken het onze leerkrachten mogelijk de observaties en bevindingen op elk moment van de dag op de tablet in te vullen. Allereerst kijken we naar welbevinden en betrokkenheid – belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling – en op basis van deze informatie kunnen we zien hoe kinderen zich ontwikkelen ten opzichte van wat wij aanleren. Tot slot toetsen we in groep 2 de kinderen op fonemisch bewustzijn (lettertoets, analyse en synthesetoets). Zo krijgen we een duidelijk beeld van wat we nog klassikaal moeten herhalen, wie er nog extra individuele begeleiding kan gebruiken en wie uitdaging nodig heeft. Dit alles om een stevige basis te creëren voor groep 3.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,3% van de leerlingen zit op advies, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Wel scoort de school iets hoger op onderadvisering (13,3% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hoge ambitieniveaus in het schooladvies.
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch klimaat: respect - veiligheid - verantwoordelijkheid Om tot goed en effectief leren te komen, is het belangrijk dat kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen op school. Een goed pedagogisch klimaat is op de Drie Koningen een basisvoorwaarde: duidelijke regels en een positieve benadering die door iedereen worden nageleefd. Het uiteindelijke doel is dat onze leerlingen de regie leren voeren op hun eigen gedrag; hierbij is de rol van onze leerkrachten essentieel. Zij hebben de regie over de klas en dus ook over het pedagogische klimaat. Vanaf dit schooljaar gaan wij werken met KiVa, dit is een brede schoolaanpak die zich richt op het tegengaan van pesten. KiVa is tevens een preventief programma voor het versterken van de sociale veiligheid op de basisschool. Op de Drie Koningen willen we een veilig pedagogisch klimaat in en om school én een prettige werksfeer in de klas creëren. We spannen ons in om pestgedrag te voorkomen; bij ons wordt pesten als ongewenst gedrag gezien en niet geaccepteerd. U leest er meer over in ons pestprotocol. Wij hebben hiernaast ook een veiligheidsplan die specifiek over de fysieke veiligheid gaat. Het gaat hierbij dan over bedrijfshulpverlening, brandalarm en –oefening, losliggende tegels, verkeersveiligheid om de school en veiligheid op het plein etc. LEES MINDER
Veiligheid en geborgenheid
Welbevinden
Leren door te oefenen
Wat is de werkwijze van Drie Koningen voor sociale ontwikkeling?
Drie Koningen monitort de kwaliteit van het schoolklimaat door de feitelijke- en ervaren veiligheid en het welbevinden van de leerlingen te meten. Indien nodig neemt de school maatregelen ter verbetering.
Welke registratievorm(en) gebruikt Drie Koningen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Drie Koningen gebruikt Digikeuzebord en de Sociale veiligheidsmonitor (DUO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Drie Koningen?
Drie Koningen gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.