
Schoolweging
De schoolweging van Plechelmus-School is 28,73 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,1% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (85%) als het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt ruimschoots behaald: 65,7% van de leerlingen bereikt dit niveau, tegenover een verwachte 48,6%. Dit ligt 5,2% hoger dan het regionale gemiddelde (60,5%), wat duidt op effectief onderwijsaanbod voor cognitief sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op middelbare niveaus: 33,3% vmbo-k (vs. 9,2% regio) en 21,2% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio). Opvallend is het beperkte aandeel havo-adviezen (12,1% vs. 16,1% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Plechelmus-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.57 | 175.23 | 174.83 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatie/volgsysteem van 'Mijn kleutergroep'. De resultaten worden opgeslagen in Parnassys. De resultaten van de groepen 3 t/m 8 worden gemeten middels methodegebonden toetsen en toetsen van Leerling in Beeld. Ouders kunnen de resultaten van de methodetoetsen altijd op aanvraag inzien. De toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd, besproken met interne begeleider en er worden eventuele interventies opgesteld. Deze interventies worden vertaald in een groepsplan. Dit is een 'levend document' en wordt regelmatig bijgesteld en/of aangevuld. Eigenaarschap van de leerlingen staat hierbij centraal; resultaten en interventies worden ook met de leerling zelf besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (16,3%) ligt hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan verschil in leerlingpopulatie. Desondanks volgt 60,5% het geadviseerde niveau, wat aansluit bij de intensieve doorstroombegeleiding uit het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal veilig en aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Elke leerkracht besteedt veel aandacht aan de regels en de omgang met elkaar, vanuit het besef dat we als leerkrachten een belangrijke bijdrage leveren aan positieve groepsvorming. Dit doen we door aan te geven wat we van kinderen verwachten, belonen van het positief gewenste gedrag en het corrigeren van gedrag waar dit nodig is. We maken daarbij gebruik van de RESPECT-aanpak; ‘Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas!’, geschreven door Jelly Bijlsma. Ook wordt er aan het begin van het schooljaar in elke groep samen met de leerlingen een groepsmissie en visie opgesteld. In de groepsmissie worden de waarden en de identiteit gedefinieerd. In de groepsvisie wordt een blik geworpen op de toekomst en wordt de gewenste situatie op de lange termijn beschreven. LEES MINDER
veiligheid
erkenning
wederzijds respect
Wat is de werkwijze van de Plechelmus-School voor sociale ontwikkeling?
De Plechelmus-School gebruikt de aanpak 'Klasse(n)kracht!: met RESPECT voor de klas' van Jelly Bijlsma, een systemische aanpak om het groepsvormingsproces actief te begeleiden. Daarnaast wordt de methode 'Kinderen en...hun sociale talenten' gebruikt om leerlingen te helpen sociaal competente personen te worden. De lessen sluiten aan bij de behoeften van de leerlingen en zijn afgestemd op actuele situaties of thema's.