
Schoolweging
De schoolweging van De Liereling is 29,97 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. De school overschrijdt hiermee wel haar eigen signaleringswaarde (47,1%), wat aansluit bij de focus op maatwerk voor een diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 16,7% vmbo-(g)t/havo-advies (vs. 16,5% en 10,3% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt 12,5% vmbo-b-advies op, wat ruim boven het regionale gemiddelde (5,5%) ligt. Deze brede spreiding past bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Liereling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de tussentijdse resultaten hanteert de inspectie een aantal toetsen die wij afnemen bij ons op school. Wij gebruiken deze toetsen om te kijken waar we als school staan, maar vooral om in combinatie met andere IEP-toetsen en methode-gebonden toetsen te kijken waar een leerling zich bevindt op zijn/haar ontwikkelingslijn. Voorafgaand aan elke toets hebben we een verwachting uitgesproken over de groei in vaardigheidsscores die een leerling zou moeten maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (27,8% vs. 11,8% landelijk). Dit contrasteert met 27,8% boven advies, wat de verschillen in ontwikkeling na de basisschool benadrukt. De school zet in op een zorgvuldige adviesprocedure met preadviesgesprekken en doelstellingen in groep 8.
Sociale ontwikkeling
Sinds een aantal jaren geven we onze leerlingen les in Kanjertraining. Deze training wordt in alle groepen gevolgd en heeft een doorgaande lijn. Alle leerkrachten spreken dezelfde taal en benoemen het gedrag van kinderen op dezelfde wijze. Zo leert het kind snel met de termen omgaan en leert het steeds beter het eigen gedrag te herkennen. De Kanjertraining heeft als hoofdwoord VERTROUWEN. Zonder vertrouwen in elkaar kan er niet goed geleerd worden, de belangrijkste taak van een school. We leren de leerlingen dat iedereen er mag zijn, hij of zij is goed zoals hij of zij is! LEES MINDER
Kanjerschool
Oog voor groepsdynamiek
Elk kind wordt gezien
Wat is de werkwijze van Basisschool De Liereling voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Liereling gebruikt de Kanjertraining, waarbij kinderen, leerkrachten en ouders leren om op een positieve manier om te gaan met sociaal stressvolle situaties. Het motto is dat de reactie op een situatie bepalender is dan de situatie zelf. De Kanjertraining werkt met petten (wit, rood, blauw en geel) die corresponderen met eigenschappen en dieren: geel (konijn) staat voor empathie, rood (aap) voor humor, blauw (vlerkje) voor leiderschap, en wit (tijger) voor de goede intentie (kanjer). Het doel is om kinderen inzicht te geven in hun eigen gedrag en dat van anderen, en hierop te kunnen reageren. Elke week wordt er in de klas Kanjertraining gegeven door de leerkracht, met gesprekken en oefeningen, waaronder vertrouwensoefeningen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Liereling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Liereling gebruikt Kanvas en IEP (Hart) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Liereling?
Basisschool De Liereling gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.