Kindcentrum De Bron
Prins-Bernhardstraat 1
7782 RV De

Schoolweging

Schoolweging
33.18
Spreiding
5.07

De schoolweging van De Bron De Krim is 33,18 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97.0% van de leerlingen gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook ten opzichte van het landelijk gemiddelde (93.9%). De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen minimaal het basisniveau te laten bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 47.0% behaalt bijna de helft van de leerlingen het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38.7%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.2%, wat suggereert dat De Bron extra inzet op maatwerk nodig heeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterk profiel in de theoretische middenmoot: 25% vmbo-k/-(g)t en 16.67% vmbo-(g)t (vs. 5.64% en 16.45% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lagere aandeel vwo-adviezen (4.17% vs. 18.61% regio). Tegelijkertijd is het praktijkonderwijsadvies met 12.5% vmbo-b hoger dan het gemiddelde (5.52%), passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bron De KrimGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van uw kind wordt nauwgezet gevolgd. De leerkrachten observeren het gedrag van uw kind en nemen op vaste momenten toetsen af. Deze combinatie (observatie en toetsing) geeft een betrouwbaar beeld van hoe uw kind het doet en hoe het zich de afgelopen tijd ontwikkeld heeft. Voor de toetsing maken we gebruik van toetsen die bij de lesmethodes horen. Na ieder onderdeel bekijkt de leerkracht of uw kind voldoende van de aangeboden lesstof heeft begrepen. Zo niet, dan wordt extra hulp en oefening geboden. Ook gebeurt het toetsen regelmatig vooraf, om te kijken wat het kind al beheerst, om daar de lesstof op af te stemmen. Daarnaast maken we gebruik van een ontwikkelingsvolgsysteem en/of methode onafhankelijke toetsen. In groep 1 en 2 volgen we de kinderen met de leerlijnen van Parnassys. Hierbij kijken we hoever uw kind in de ontwikkeling is. Vanaf groep 3 gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen. We hebben gefaseerd de DIA toetsen ingevoerd, omdat we denken dat die ons een beter beeld geven over de ontwikkeling van het kind en zijn onderwijsbehoefte. DIA zelf kan heel mooi laten zien hoe uw kind is gegroeid in zijn ontwikkeling. Als onderdeel van DIA nemen we ook in de groepen 5,6 en 7 de NSCCT af. Dit is een leerpotentie onderzoek, waarbij we kunnen zien wat de leerling voor mogelijkheden heeft. DIA laat heel mooi in zijn groeiwijzer ziet of de ontwikkeling die het kind doormaakt goed past bij zijn mogelijkheden. Deze toetsen worden ingevoerd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Op de pagina van het kind kun je dan precies alle gegevens van het kind en zijn ontwikkeling vinden. Het kind kan vergeleken worden met de prestaties van leeftijdgenootjes in de rest van het land, maar nog veel belangrijker, we kunnen hier bekijken of de leerling ten opzichte van zichzelf een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt. Op deze manier krijgt de leerkracht (en de school) periodiek een krachtig signaal: zitten we met uw kind op het goede spoor? Kunnen we tevreden zijn, heeft uw kind meer uitdaging nodig, moeten we extra hulp bieden en hoe kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij wat het kind nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27.27% van de leerlingen presteert boven advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (25.27%). De lage onderadvisering (13.64% vs. 11.81% landelijk) reflecteert een realistische inschatting. Deze balans sluit aan bij de beschreven 'doorstroommonitoring' en nazorgtrajecten in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We zijn een Vreedzaam kindcentrum en onze grondwet is daarbij de basis. We verstaan onder een sociaal veilig kindcentrum, een kindcentrum waar iedereen zich thuis voelt. Kinderen voelen zich serieus genomen door leraren en pesten en discrimineren niet. Het kindcentrum gaat sociaal onveilig gedrag tegen, maar voorkomt dat gedrag ook door een actieve, positieve stimulering van sociaal gedrag. Daarvoor bestaan in iedere groep heldere afspraken over hoe we met elkaar om moeten gaan. Hierdoor ontstaat een veilig klimaat, waarbinnen het kindcentrum problemen al in een vroeg stadium kan onderkennen en daarop kan reageren. Kinderen moeten zich veilig voelen bij ons. De sociale veiligheid van leerlingen en personeel heeft een vaste plek in het beleid. Minstens tweemaal per jaar wordt tijdens teamvergaderingen de sociale veiligheid geëvalueerd. Daar waar nodig, worden aanpassingen in het beleid beschreven. We hanteren op onze school een duidelijke sociale norm. Wij zorgen voor elkaar en doen anderen geen pijn. Wanneer de leerkracht iets tegen mij zegt, kijk ik de leerkracht aan en luister ik. Ik gebruik de spullen waarvoor deze zijn bedoeld. Tijdens de pauze ga ik gelijk naar buiten. Als ik naar de wc moet, ga ik alleen. Wc gebruik: Ik gebruik de wc zoals het hoort en laat alles netjes achter. Ik loop in de gang en gebruik mijn buurmanstem als ik wat zeg. LEES MINDER

Veiligheid

Vreedzaam

Samen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Bron voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum De Bron zijn veiligheid, vreedzaamheid, ontwikkeling en samenwerking. Deze kernwaarden zijn in samenwerking met het team bepaald en beschreven, passend bij de leerlingenpopulatie. Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, gebruikt Kindcentrum De Bron de leerlingvragenlijst vanaf groep 6 tot en met 8 vanuit het WMK. De uitkomsten van deze vragenlijst worden geanalyseerd door zowel de groepsleerkracht(en) als de kwaliteitscoördinator. Bij opvallende uitkomsten wordt er een gesprek gevoerd met de betreffende leerkracht/KC-er en wordt er schoolbreed gekeken welke maatregelen er nodig zijn voor verbetering. Vreedzaamheid is hierbij altijd het eerste uitgangspunt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Bron gebruikt de WMK-vragenlijst vanuit Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Bron?

Kindcentrum De Bron gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.