Daltonschool i.o. De Höve
Keizerweg 2
7095 AX De

Schoolweging

Schoolweging
28.01
Spreiding
4.87

De schoolweging van De Höve is 28,01 , met een spreiding van 4,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,65% score op het fundamenteel niveau overstijgt De Höve ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze prestatie onderstreept de breed gedragen basiskwaliteit, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit illustreert de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren een sterke theoretische oriëntatie: 62,5% havo en 12,5% vwo-advies tegenover regionale gemiddelden van 16,07% havo en 18,61% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (6,25% vmbo-b/k versus 5,52% landelijk). Deze focus sluit aan bij het daltonprincipe van zelfverantwoordelijk leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HöveGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van CITO Leerling in Beeld. Aan de hand van de resultaten wordt een databespreking gehouden met de IB-er op groepsniveau en met het team op schoolniveau. Van de data-bespreking en de analyse van de toetsen maakt de leerkracht een groepsplan of stelt het groepsplan bij. Op schoolniveau wordt gekeken naar de schoolresultaten en besproken op welke gebieden een schoolbrede aanpak nodig is en welke interventies genomen dienen te worden. Aan de hand van een eigen kwaliteitsinstrument van de Accentscholengroep worden jaarlijks in februari de tussenresultaten van ons onderwijs gemeten. Het instrument stelt eigen doelen en relateert daarnaast de resultaten aan de vereisten van de onderwijsinspectie. Naast de jaarlijkse CITO-toetsen worden de resultaten van de methodegebonden toetsen gebruikt voor het bijstellen van het onderwijs aan de groep of aan specifieke leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 33,33% boven verwachting scoort. Deze prestaties correleren met het intensieve mentorprogramma en de doorlopende leerlijnen die de school hanteert, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Je bent waardevol We vinden dat dit geldt voor alle mensen, volwassenen en kinderen. We willen met aandacht omgaan met de mensen om ons heen en de wereld waarop we wonen. Respectvol omgaan met elkaar en onze omgeving is iets dat we de kinderen willen voorleven. Veiligheid is de basis. In een veilige sfeer leer je meer. Respect over en weer is uitgangspunt voor ons handelen. Twee keer per jaar vullen wij een observatie-instrument sociaal-emotionele ontwikkeling in. Twee keer per jaar vullen wij een sociogram in (leerlingen en leerkrachten). Wij werken met de methode voor sociaal emotionele ontwikkeling Kwink. Wij zetten ons in om leerlingen weerbaar te maken. Er is een pestprotocol. Dit protocol is op de website van school in te zien. LEES MINDER

Je bent waardevol

veiligheid

respect

Wat is de werkwijze van Daltonschool i.o. De Höve voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool i.o. De Höve gebruikt de methode Kwink, het observatie instrument Kindbegrip (2x per jaar) en het sociogram Somtics (2x per jaar) voor sociale ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool i.o. De Höve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool i.o. De Höve gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool i.o. De Höve?

Daltonschool i.o. De Höve gebruikt de methodes 'Een doos vol gevoelens', 'Taakspel' en 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.