
Schoolweging
De schoolweging van Dorpsschool De Blesse is 30,97 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score benadrukt de aandacht voor basisvaardigheden, vooral in een context met wisselende groepsgrootte.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerk in heterogene groepen, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Geen praktijkadviezen in 2023-2024 (0%), tegenover 100% theoretische adviezen. Dit contrasteert sterk met regionale trends (gemiddeld 1.18% praktijkadvies). De school lijkt hiermee een selectief aanbod te hebben voor doorzetters, mogelijk door de kleinschaligheid en individuele begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dorpsschool De Blesse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om inzicht te krijgen over de voortgang van de prestaties van onze leerlingen worden 2 maal per jaar op verschillende vakgebieden CITO toetsen afgenomen die niet gebonden zijn aan de methode. De toetsen die wij hiervoor gebruiken zijn: Groep 1/2: Aarnoutse toets, Kindbegrip, Digikeuzebord. Groep 3 t/m 8 Lezen: CITO DMT/AVI, Begrijpend Lezen, Rekenen/Wiskunde, Spelling, Kindbegrip. Groep 7/8 extra :CITO Studievaardigheden, Doorstroomtoets. Om objectieve maatstaven aan te kunnen leggen, maken we gebruik van landelijk genormeerde toetsen. Daardoor volgen wij de ontwikkelingen per leerling, maar ook per groep en van de school als geheel. De resultaten van de toetsen zijn voor ons altijd aanleiding tot een gesprek tussen de groepsleerkracht en de interne begeleider. In een analyse proberen we erachter te komen waarom toetsen wel of niet goed gemaakt zijn. We brengen de onderwijsbehoeften van alle kinderen in kaart. Vervolgens worden per vakgebied groepsplannen opgesteld. We stemmen ons onderwijs op deze manier af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Het streven is dat 45 % van de leerlingen een I of II score halen. In de groepen waar dit niet gehaald wordt volgt een evaluatie en eventueel een actie. Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 75% blijft op adviesniveau, wat past bij het risicomijdende karakter van kleine scholen. De Friese Plaatsingswijzer-monitoring draagt duidelijk bij aan realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
Ik ben trots op mezelf
Ik word gehoord en gezien
Ik kan mezelf zijn
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse voor sociale ontwikkeling?
De Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen over omgang met elkaar en de omgeving. Er is een duidelijke structuur van (omgangs)regels. Leerkrachten zijn een voorbeeld voor de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten (Kindbegrip) en veiligheidsbeleving enquêtes. Observaties en gesprekken met kinderen en ouders zijn belangrijk. In de klas wordt aandacht besteed aan sociale competenties met de methode 'Kwink' en door de grondhouding van het team. Ouders en team delen de verantwoordelijkheid voor een veilige schoolomgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse gebruikt Zien en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse?
Openbare basisschool Dorpsschool De Blesse gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.