het Zonnewiel Vrijeschool De Bilt
Weltevreden 6
3731 AL De

Schoolweging

Schoolweging
22.54
Spreiding
4.12

De schoolweging van Het Zonnewiel is 22,54 , met een spreiding van 4,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basale vaardigheden uitstekend beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectieve aandacht voor cognitieve ontwikkeling naast het kunstzinnige curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het Zonnewiel geeft sterk geprofileerde adviezen: 47,6% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 33,3% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij de academische oriëntatie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet ZonnewielGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 35,3% presteert boven het basisschooladvies, mogelijk door doorlopende begeleiding en de vrijeschool-pedagogiek die zelfredzaamheid stimuleert.