Groen van Prinsterer Basisschool
Groen Van Prinstererweg 2
3731 HB De

Schoolweging

Schoolweging
24.92
Spreiding
6.65

De schoolweging van Groen van Prinsterer De Bilt is 24,92 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Deze score overtreft zelfs het landelijk gemiddelde (97,3%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 66,9%), ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (39,3% vs. 18,6% landelijk). Ook havo/vwo-combinaties zijn sterk vertegenwoordigd (25%). Tegelijkertijd is het percentage vmbo-adviezen laag (25% totaal vs. 35,8% regio). Deze profilering naar hogere leerwegen sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGroen van Prinsterer De BiltGemeente AmsterdamNederland
LIB178.28178.12175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de kinderen op verschillende manieren. Naast de waarnemingen van elke leerkracht zijn er gegevens vanuit de methodegebonden toetsen en het Cito-leerlingvolgsysteem die een helder beeld geven over de groei van de kinderen in de groepen 3 t/m 8. In de kleutergroepen wordt er gebruik gemaakt van leerlijnen, waarbij de leerkrachten de kinderen individueel observeren op basis van de gestelde leerlijnen. Deze data worden ingelezen in het programma Parnassys, dat op toegankelijke wijze de aandachtspunten per leerling en per groep helder maakt. N.a.v. de resultaten en bevindingen worden aandachtspunten omgezet in plannen, ook weer op leerling en groepsniveau. Stelselmatig worden de groepen doorgesproken met de Intern Begeleider, dit om de doorgaande lijn in de leerlingenzorg te kunnen waarborgen. Zo nodig wordt een leerling besproken in het zorgteam, bestaande uit de IB-er, R.T-er, onze leerkracht voor meer- en hoogbegaafden en de groepsleerkracht. Uit deze bespreking kunnen verschillende acties voortvloeien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,8% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk), terwijl 66,7% op advies blijft. Het relatief lage percentage bovenadvies (18,5%) suggereert een realistische advisering. Dit past bij de transparante criteria in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

In een veilig pedagogisch klimaat kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Bij ons op school zorgen we dat kinderen zich veilig voelen om zich te kunnen en durven uiten. Leerkrachten hebben oprechte aandacht en belangstelling voor het individuele kind; ‘‘wie ben jij?’ en ‘wat drijft jou?’. Ook in de omgang met elkaar geven wij de kinderen handvatten om op een respectvolle manier hun grenzen aan te geven, zonder daarbij de grenzen van een ander te overschrijden. Naast het leren aangeven van grenzen begeleiden we kinderen in het leren zelf oplossingen te zoeken, keuzes te maken, een eigen mening te vormen en te reflecteren. Wij wandelen met de kinderen mee op het pad naar steeds meer autonoom zijn. LEES MINDER

Groei

Autonomie

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Groen van Prinsterer Basisschool voor sociale ontwikkeling?

Groen van Prinsterer Basisschool start het schooljaar met de 'gouden weken' waarin groepsvormende activiteiten plaatsvinden. Kinderen leren elkaar beter kennen en maken groepsafspraken. In januari zijn er 'zilveren weken' met extra aandacht voor groepsvorming en het herbekijken van de groepsafspraken. De school werkt met de methode 'De Geluksaanpak' om een veilig schoolklimaat te creëren en lessen te verzorgen. Twee keer per jaar wordt EigenwijzR afgenomen om de veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart te brengen. Leerkrachten en intern begeleider bespreken de resultaten en stellen een plan van aanpak op.

Welke registratievorm(en) gebruikt Groen van Prinsterer Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Groen van Prinsterer Basisschool gebruikt EigenwijzR om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Groen van Prinsterer Basisschool?

Groen van Prinsterer Basisschool gebruikt de methode 'De Geluksaanpak' voor sociaal-emotioneel leren.