Basisschool De Regenboog
Aeolusweg 8
3731 XG De

Schoolweging

Schoolweging
25.65
Spreiding
7.54

De schoolweging van De Regenboog De Bilt is 25,65 , met een spreiding van 7,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.8% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs. De school presteert hierbij nagenoeg gelijk aan benchmark-scholen (97.3%), ondanks een relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56.2%. Dit toont aan dat De Regenboog ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25.65) effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 66.9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op hogere schooltypes: 23.1% vwo-advies (landelijk 18.6%) en 15.4% havo-advies. Opvallend is dat 3.85% praktijkonderwijsadvies gegeven wordt, wat iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%) ligt. De combinatie van vmbo-gl/tl/havo (11.5%) en havo/vwo (11.5%) adviezen benadrukt de differentiatiecapaciteit. Dit sluit aan bij de gemengde populatie (spreiding 7.54).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog De BiltGemeente AmsterdamNederland
LIB177.54178.28175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Regenboog vinden wij het van belang om zicht op de ontwikkeling van leerlingen te hebben en te houden. Hiervoor gebruiken wij verschillende bronnen, zoals toetsen, observaties, vragenlijsten en gesprekken. De Regenboog gebruikt net als de andere Delta-scholen CITO als leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Analyse van de tussenopbrengsten van het LOVS gebeurt op drie niveaus: school-, groeps- en kindniveau. Er worden zowel methode- als niet-methodegebonden toetsen (landelijk genormeerd) gebruikt. Als school vinden wij het van belang dat wij planmatig en cyclisch werken aan de verbetering van het onderwijs, waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In vaktermen betekent dit dat wij vanuit het model van de 1-Zorgroute 'handelingsgericht werken' in combinatie met 'opbrengstgericht werken'. Beide manieren van werken bevatten overeenkomsten: - doelgericht werken; - het stellen van ambitieuze doelen; - cyclisch werken en planmatig denken; - groepsdenken; - het belang van kwalitatief goed onderwijs gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Tussen het 'handelingsgericht werken' en het 'opbrengstgericht werken' zitten ook verschillen. Op De Regenboog zijn wij op zoek gegaan naar de elementen van beide werkwijzen die elkaar versterken. Te denken valt aan de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling en de relatie met de omgeving waaronder intensief contact met de ouders. De opbrengstgerichte aanpak versterkt hierbij het verhogen van de opbrengsten zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73.3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, fors hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 10% zit onder advies, wat lager is dan de regionale norm (11.8%). De 16.7% die boven advies presteert, onderstreept de zorgvuldige advisering. Deze resultaten corresponderen met het beschreven POVO-beleid (‘passend en transparant') in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

De Regenboog is een Vreedzame School. Dat betekent dat wij streven naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin leerkrachten prettig werken en kinderen zich veilig voelen. We willen dat kinderen zich gehoord en gezien voelen en dat zij in staat en bereid zijn zich te verplaatsen in de ander. We geloven dat door gezonde onderlinge verhoudingen - tussen kinderen en met volwassenen - de eigen kracht en de talenten van kinderen benut kunnen worden. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Reflectie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Regenboog werkt volgens de uitgangspunten van De Vreedzame School. Wekelijks zijn er lessen voor alle groepen om de ontwikkeling van sociale competenties te bevorderen, zoals omgaan met gevoelens en conflicten oplossen. Het is een filosofie waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, school en omgeving. Medewerkers spreken dezelfde positieve taal. Leerlingen van groep 8 worden opgeleid tot mediators. Kinderen leren meedenken over hun omgeving en daar verantwoordelijkheid voor te nemen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Regenboog gebruikt de Veiligheidsthermometer (De Vreedzame School) en de Monitor Sociale Veiligheid SODP (Vensters PO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?

Basisschool De Regenboog gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.