CBS De Sprankeling
Badhúswei 31d
9104 DX Damwâld

Schoolweging

Schoolweging
30.22
Spreiding
5.29

De schoolweging van De Sprankeling Damwâld is 30,22 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,22% behaalt de school het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingspercentage (95,71%), blijft de basiskwaliteit sterk overeind, zelfs met een complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 58,11% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en iets hoger dan het vergelijkingspercentage van 57,30%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op talentontwikkeling, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 45,65% havo of hoger (30,43% havo, 15,22% vwo), tegenover 34,68% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), wat een focus op theoretische leerwegen benadrukt. De combinatie vmbo-(g)t (23,91%) en havo (30,43%) domineert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sprankeling DamwâldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden de vorderingen van uw kind regelmatig bij. We beoordelen mondeling en schriftelijk werk en de kinderen worden in verschillende situaties geobserveerd. In hogere groepen worden ook cijfers gegeven. Om de ontwikkeling goed te kunnen volgen wordt als extra hulpmiddel van een leerlingvolgsysteem gebruik gemaakt. Op deze manier hopen wij een totaalbeeld van de kinderen te krijgen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van elk individueel kind. Vanaf groep 1 worden vorderingen op het gebied van taal, lezen, rekenen, spel en motoriek bijgehouden in ons kleuterregistratiesysteem. Vanaf groep 3 vergelijken we de ontwikkeling van de kinderen met het landelijk gemiddelde, aangezien ons schoolweging landelijk gemiddeld is. In groep 8 wordt de doorstroomtoets in februari afgenomen. Wij gebruiken hiervoor de IEP-toets De toetsresultaten en trendanalyses worden door de kwaliteitszorgmedewerker met de teamleden besproken en kunnen aanleiding zijn om kinderen extra hulp te bieden. Ook kan het voorkomen dat een hele groep landelijk gezien beneden het landelijk gemiddelde scoort. Dit wordt op teamniveau besproken en er worden maatregelen getroffen om dit onderdeel op schoolniveau te verbeteren. Met de ouders wordt de ontwikkeling van hun kind tijdens de rapportengesprekken besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Bijna de helft (48,57%) van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 8,57% zit onder advies, wat lager is dan de 11,81% landelijk. Dit onderstreept de nauwkeurige advisering en kwalitatieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Voor ons is belangrijk dat: Wij kinderen helpen in de ontwikkeling van een bewuste levenshouding, met respect voor de ideeën en overtuigingen van anderen. We de kinderen leren omgaan met verschillen en met respect voor de ander. Kinderen leren zoveel mogelijk zelfstandig beslissingen te nemen en verantwoordelijk te zijn voor hun eigen handelen. LEES MINDER

We helpen elkaar

We mogen fouten maken

We maken plezier

Wat is de werkwijze van CBS De Sprankeling voor sociale ontwikkeling?

CBS De Sprankeling is een Kanjerschool. Dit is zichtbaar in de school door middel van posters en petten. Voor de beoordeling van de sociale veiligheid wordt gebruikgemaakt van de vragenlijsten uit Kanvas en er wordt veel aandacht besteed aan de Kanjertaal.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Sprankeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Sprankeling gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Sprankeling?

CBS De Sprankeling maakt gebruik van Kanjertrainingen en Samenspel - Centraal Nederland als methoden voor sociaal-emotioneel leren.