
Schoolweging
De schoolweging van De Polhaar is 26,67 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 99.4% gehaald, significant hoger dan zowel het landelijk gemiddelde (96.7%) als de inspectienorm van 85%. Alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 25.58% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 20.93% havo. Opvallend is de minimale uitstroom naar praktijkonderwijs (0%), terwijl dit regionaal op 1.01% ligt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (6.98%) en havo/vwo (13.95%) onderstreept de brede differentiatiemogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Polhaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.09 | 175.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van elke leerling worden systematisch vastgelegd om te kijken of er sprake is van groei of stagnatie. Deze administratie is een middel om per groep en per leerling het leer-en ontwikkelproces te volgen. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de lesstof goed wordt verwerkt en er veranderingen nodig zijn in het aanbod en/of het tempo. Op onze school worden de kinderen naast de methodetoetsen getoetst volgens het CITO-toetssysteem. In de voorbereiding van deze toetsen worden deze vooraf inhoudelijk niet geoefend, maar wordt indien nodig wel aandacht gegeven aan de wijze waarop getoetst wordt. Een voorbeeld is het leren omgaan met meerkeuzevragen. De toetsresultaten geven ons een beeld van de individuele vorderingen, de groepsontwikkeling en de schoolontwikkeling. De toetsresultaten worden geanalyseerd en kunnen aanleiding zijn tot bijstelling van extra hulpverlening. De uitslagen van de Cito-toetsen en de methodegebonden toetsen zijn voor ons een meetinstrument voor onze kwaliteit en kunnen consequenties hebben voor ons onderwijsprogramma zowel voor de school, de groep en/of de individuele leerling. De school hanteert een normtabel, om zo een score te kunnen bepalen en het verwachte uitstroomprofiel.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. Slechts 14.29% zit onder advies (vergelijkbaar: 11.81%), terwijl 10.71% boven presteert. Deze resultaten passen bij het intensieve volgsysteem met ontwikkelingsgerichte assessments zoals beschreven in het schoolplan.