Christelijke Dominee Cazemierschool
G.W. Spiegelstraat 4
7722 ST Dalfsen

Schoolweging

Schoolweging
28.77
Spreiding
5.88

De schoolweging van Christelijke Dominee Cazemierschool is 28,77 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een degelijke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% blijft. Dit vereist aandacht voor verdiepend onderwijs, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief hoog: 25% vwo (vs. 18,6% regio) en 25% havo/vwo. Opvallend is wel dat 12,5% vmbo-k advies krijgt, wat iets boven het regionale gemiddelde (9,2%) ligt. De brede adviesrange past bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsChristelijke Dominee CazemierschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Cazemierschool volgen we voor het jonge kind (groep 1 en 2) de leerlijnen uit Onderbouwd. De stamgroepleiders kunnen digitaal de vorderingen van de kinderen bijhouden en deze worden tijdens de KOS gesprekken inzichtelijk gemaakt voor ouders. Vanaf groep 3 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Door de toetsen van IEP meten we de ontwikkeling op het gebied van 'hoofd, hart en handen' van het kind. De toetsresultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de stamgroepleiders, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en subgroepen nodig hebben. Dit wordt met de IB'er besproken tijdens de groepsbespreking. Hoe we het aanbod vormgeven is vastgelegd in onderwijsplannen. De inhoudelijke analyse helpt de stamgroepleider bij de keuze van halfjaarlijkse doelen voor de kinderen. De stamgroepleider plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het ritimisch weekplan. Op schoolniveau bespreken we de tussenresultaten, aandachtspunten worden vastgelegd in het schoolplan en de jaarplannen van de school. De Cazemierschool gebruikt ook een indicatoren overzicht van het bestuur, Floreant.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38,5% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrast met de hoge adviezen suggereert mogelijk overadvisering of knelpunten in de doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat: Kinderen voldoende sociale vaardigheden heeft geleerd, zodat zij het vervolgonderwijs zonder problemen kunnen volgen. Kinderen geoefend hebben in het genuanceerd omgaan met waarden en normen. Kinderen vrij contact durven maken met anderen. Kinderen op een gepaste manier grenzen kunnen aangeven en andermans grenzen respecteren. Kinderen op een goede manier kunnen samenwerken. Hierbij is het belangrijk dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van de kinderen. We schenken op onze school door middel van KiVa veel aandacht aan sociale vaardigheden. LEES MINDER

Contact maken

Samen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Dominee Cazemierschool voor sociale ontwikkeling?

Alle stamgroepleiders hebben de KiVa training gevolgd en in elke stamgroep wordt de KiVa aanpak gebruikt. Hierbij staan zeven regels centraal: We doen aardig tegen elkaar en behandelen elkaar met respect, wij maken er samen een fijne groep van, we praten met elkaar (in ik-taal), we willen dat pesten stopt, we gaan goed met elkaar om, we helpen elkaar en we komen voor elkaar op. Onze kernwaarden t.a.v. sociale opbrengsten zijn een afgeleide van bovenstaande regels. Er is gekozen voor de KiVa methode omdat deze methode veel aandacht schenkt aan het 'samen leven' en samen problemen oplossen. Dit past goed bij de Jenaplanvisie en onze stamgroepindeling. Daarnaast is KiVa een bewezen effectieve methode voor sociale vaardigheden en als antipestmethode. De KiVa aanpak leeft in onze school. We geven wekelijks KiVa lessen in al onze stamgroepen, hebben een KiVa team, en tweejaarlijks nemen we de monitor af. Elk kind heeft een maatje bij ons op school, gedurende het jaar worden er meerdere maatjesactiviteiten georganiseerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Dominee Cazemierschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Dominee Cazemierschool gebruikt KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Dominee Cazemierschool?

Christelijke Dominee Cazemierschool gebruikt KiVa voor sociaal-emotioneel leren.