
Schoolweging
De schoolweging van Sint Cyriacus is 27,49 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,15% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Deze score ligt ook 1,7% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerpaden: 33,3% havo en 25% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkgericht onderwijs (8,3% vmbo-b/k) blijft hiermee onder het regionaal gemiddelde (9,6%). Deze verdeling sluit aan bij het profiel van cognitief sterk presterende leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Cyriacus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.5 | 175.23 | 175.43 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In alle groepen zijn er tussentijdse metingen van resultaten. Daar worden onder andere observaties en methodetoetsen voor gebruikt. De leraar analyseert de resultaten en past aan de hand daarvan zijn of haar handelen aan. Hier worden notities van gemaakt in logboeken. Daarnaast zijn er methode-onafhankelijke instrumenten in gebruik. Bij groep 1-2 gebruiken we daarvoor leerlijnen in Parnassys. In groep 3-8 worden Bareka rekenmuurtjes en Boom LVS gebruikt. Deze toetsen worden ook geanalyseerd en leiden tot aanpassingen in de lesstof of individueel en/of groepsniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,65% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Tegelijkertijd behaalt 23,53% een hoger niveau dan geadviseerd, wat de kwaliteit van het doorstroombeleid benadrukt. De school hanteert volgens het schoolplan een 'groeigerichte adviescyclus' met tussentijdse bijstellingen.
Sociale ontwikkeling
We willen een plezierige en veilige school zijn voor de kinderen. Onze leerkrachten hebben onder meer een taak om de leerlingen op te voeden tot goede burgers. Leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. We leren ze omgaan met diversiteit door openheid en respect. Kinderen moeten ook leren zich weerbaar op te stellen en conflicten en meningsverschillen op te lossen. Ouders en leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie voor de kinderen. Kinderen hebben een eigen wil, een eigen mening en verantwoordelijkheid. De school geeft kinderen een zekere vrijheid om zich te ontwikkelen. Kinderen mogen emoties tonen en moeten leren omgaan met emoties van anderen. Ze leren deze hanteren om zo tot sociaal gewenst gedrag te komen. Verder moeten kinderen accepteren dat er regels zijn en afspraken gemaakt moeten worden om te zorgen voor een ordelijke gang van zaken. We werken bewust aan groepsvorming. Door kinderen stil te laten staan bij hun eigen gedrag en dat van anderen, leren kinderen elkaar te respecteren in hun eigenheid. Mensen zijn onderdeel van de maatschappij en moeten leren functioneren in een groep. Belangrijk in een groep is elkaars kwaliteiten zien en inzetten. LEES MINDER
Pedagogisch handelen
Groepsvorming en veiligheid
Sociaal-emotioneel leren
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Cyriacus voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van Basisschool Sint Cyriacus hanteren een positieve benadering en geven leerlingen persoonlijke aandacht en complimenten. Veiligheid wordt geboden door middel van vijf duidelijke hoofdregels. De school besteedt veel aandacht aan groepsvorming, met kind- en groepsgesprekken, spelletjes, tekenen, en drama. Rots en Water wordt ingezet als anti-pestmethode. Er wordt actief gelet op pestgedrag en dit wordt direct aangepakt. De school vraagt regelmatig aan leerlingen, personeel en ouders naar hun welbevinden en gevoel van veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Cyriacus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Cyriacus gebruikt de Vensters vragenlijst sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Cyriacus?
Basisschool Sint Cyriacus gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Rots en Water' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.