
Schoolweging
De schoolweging van A Baron van Dedemschool is 26,43 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2023-2024 ontvingen alle 6 groep 8-leerlingen een vwo-advies (100%), een opvallend hoog percentage vergeleken met eerdere jaren. Historisch gezien adviseerde de school gemengd: in 2020-2021 kregen 7 van de 15 leerlingen een vwo-advies (47%). Deze verschuiving kan samenhangen met de sterk afnemende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | A Baron van Dedemschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem De intern begeleider is verantwoordelijk voor de opzet en de coördinatie van ons (digitale) leerlingvolgsysteem (LVS) ParnasSys. In ParnasSys worden de toetsgegevens van de landelijke genormeerde toetsen, die twee keer per jaar worden afgenomen, verwerkt. Aan de hand van dit LVS kunnen we zien hoe de kinderen presteren en hoe ze zich ontwikkelen t.a.v. landelijk gemiddelden en t.a.v. hun eigen ontwikkeling. De intern begeleider analyseert twee keer per schooljaar met het team de resultaten en past daarbij de zorgplannen aan. N.a.v. de resultaten en de analyses wordt in de groepsplannen/ groepsoverzichten beschreven aan wie en op welke niveaus de instructies en verwerkingen worden aangeboden. Tijdens de tien-minuten-gesprekken bespreken we met de ouders de uitkomsten van de toetsen van hun kind(eren). In groep 8 ontvangen ouders een print van het LVS van de hele schoolperiode van hun kind. Opbrengsten LVS Voor opbrengsten vanuit methode onafhankelijke toetsen wordt het LVS van IEP gebruikt. De toetsen vanuit IEP die gebruikt worden zijn voor leerlingen vanaf groep 3. Twee keer per jaar staat de toets periode gepland, in januari en in juni. De opbrengsten vanuit IEP worden gekoppeld aan Focus PO. Vanuit FocusPO worden de groepsoverzichten samengesteld die binnen onze school dienen als dynamisch groepslan. De groepsoverzichten vallen onder verantwoordelijkheid van de leerkracht. Vanwege het kleine aantal leerlingen binnen de groep worden de opbrengsten schoolbreed besproken. Hierbij is het uitgangspunt om vanuit de opbrengsten de middenmoot in kaart te brengen. Deze middenmoot volgt de basisgroep wat betreft de instructie, de overige leerlingen worden ingedeeld in instructie-afhankelijke of de instructie onafhankelijke groep. De groepsoverzichten worden digitaal verzameld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen presteerde onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit roept vragen op over de adviesconsistentie, mogelijk gerelateerd aan de kleine groepsgroottes. Tegelijkertijd scoort 6,67% boven advies, wat wijst op individuele succesverhalen.
Sociale ontwikkeling
Op onze school met kleine groepen proberen we de kinderen die aandacht te geven die hen toekomt. Enkele kernbegrippen daarbij zijn: veiligheid, samenwerking, waardering, respect, plezier, vrijheid, ontplooiing en eigen identiteit. Dalton is onze manier van omgaan met elkaar. Een pedagogische visie, die het mogelijk maakt het onderwijs meer op maat aan te bieden. Op school vinden we het belangrijk dat elk kind 'gezien' wordt. Om zicht te krijgen op dat wat kinderen bezighoudt en het vergroten van eigenaarschap binnen het leren, is het nodig om regelmatig met kinderen in gesprek te gaan. Dit schooljaar krijgt onze visie op kindgesprekken een plek binnen het jaarplan. Omgaan met verschillen;Kinderen, ouders en leerkrachten zijn verschillend. Dit maakt onze gemeenschap tot een kleurrijke eenheid en een afspiegeling van de maatschappij. We accepteren dat we verschillend zijn en dat biedt de mogelijkheid van elkaar te leren. Ieder kind is uniek; Ieder kind is daarmee verschillend. Als we kinderen gelijk willen behandelen, moeten we verschillend met hen omgaan. Wij proberen ieder kind de gelegenheid te geven zoveel mogelijk op zijn of haar niveau te werken. Dit maakt het mogelijk dat we in individuele gevallen groepsdoorbrekend werken. We kiezen voor een werkwijze, waarbij verschillen tussen kinderen geaccepteerd worden; een onderwijsvorm, waarin een betere zorg voor deze verschillen mogelijk is. Samenwerken; In ons dagelijks leven moeten we samenwerken met allerlei mensen. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen dit op school al leren. Samenwerken betekent niet alleen taken verdelen, we leren van elkaar. School en ouders kennen gezamenlijk één belang: Het welzijn van ieder kind. Vertrouwen; Kinderen moet je vertrouwen geven waardoor innerlijke betrokkenheid en motivatie wordt vergroot en resultaten worden verbeterd. Wij als team gaan er vanuit dat ouders vertrouwen hebben in de school en de visie van school ondersteunen. Leven met lef! Onze school wil een plek zijn waar kinderen ervaringen opdoen met het leven in een complexe en pluriforme maatschappij en met de spelregels van de democratie, om zich zo tot sociaal actieve burgers te ontwikkelen. LEES MINDER
Individuele ontplooiing
Kleine groepen en harmonie
Veiligheid en ruimte
Wat is de werkwijze van A Baron van Dedemschool voor sociale ontwikkeling?
A Baron van Dedemschool neemt jaarlijks een vragenlijst over sociale veiligheid af bij de kinderen van groep 3 tot en met 8, met behulp van IEP Hart en Handen. De scores dienen als gesprekstof tussen kind en leerkracht, tijdens oudergesprekken en/of tijdens de groepsbespreking met de intern begeleider. Lisette (leerkrachtondersteuner) is vertrouwenspersoon voor de kinderen. De leerkracht is altijd het eerste aanspreekpunt.
Welke registratievorm(en) gebruikt A Baron van Dedemschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
A Baron van Dedemschool gebruikt IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt A Baron van Dedemschool?
A Baron van Dedemschool gebruikt de Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.