
Schoolweging
De schoolweging van De Veenbrug is 30,60 , met een spreiding van 4,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een perfecte score van 100% voor het fundamenteel niveau (vs. 95,71% landelijk) toont De Veenbrug aan dat alle leerlingen aan de basisdoelen voldoen. Dit wordt bereikt door vroegtijdige signalering van achterstanden, zoals beschreven in het zorgplan, en een wekelijks tutoringprogramma voor taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 66,67% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% voor het streefniveau. Hiermee overtreft het zowel het regionale (57,30%) als het landelijke gemiddelde. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie en benadrukt de effectiviteit van de focus op maatwerk bij rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 56,25% havo/vwo-advies (vs. 10,93% nationaal). Opvallend is het hoge percentage doorstroom naar vmbo-k/-gt (18,75%), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging (4,67). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in tegenstelling tot landelijke trends (1,01%). Deze focus weerspiegelt het onderwijsconcept waarbij ontwikkelingsoverstijgende criteria zwaar meewegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Veenbrug | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.81 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na elke toetsperiode analyseren de leerkrachten de resultaten van de leerlingen en de groep. De groepsplannen worden opgesteld n.a.v. de resultaten en de analyse van de niet-methode gebonden toetsen en de resultaten van de methode gebonden toetsen. Op klasniveau bespreken we de resultaten en maken indien nodig een plan van aanpak. Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. De leerkrachten noteren in ParnasSys ook de ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald. Naast de methodetoetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO-Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen. Toetsresultaten worden op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau geanalyseerd en de analyses leiden tot een plan van aanpak voor verbeteringen. Tijdens de halfjaarlijkse (grote) schoolbesprekingen en tijdens de tussenliggende (kleine) schoolbesprekingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken en besproken hoe we de ondersteuning in de groep vorm en inhoud gaan geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,27%), wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. Het lage percentage onderadvisering (20% vs. 11,81% landelijk) past bij het preventieve doubleringsbeleid. De school benadrukt in haar visie het belang van 'realistisch ambitieniveau', waarbij motivatie en doorzettingsvermogen expliciet worden meegenomen.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale opbrengsten: De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin leerlingen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Daarbij is HET sleutelwoord: respect voor elkaar en voor de wereld waarin wij samenleven en werken. Het beste uit jezelf halen, iedereen doet er toe met al zijn eigen mogelijkheden en talenten. We willen de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen ontwikkelen en stimuleren en streven naar betrokken leerlingen. Daarbij willen we de leerlingen laten reflecteren op het gebied van gedrag, werkhouding en resultaten. Rekening houdend met interesses en achtergronden van leerlingen. LEES MINDER
Ontdek
Verbind
Leer met lef
Wat is de aanpak van Christelijke Basisschool De Veenbrug voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Christelijke Basisschool De Veenbrug gebruikt de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' om competenties als zelfvertrouwen, besluitvaardigheid, luistervaardigheid, het uiten van gevoelens en rekening houden met anderen te ontwikkelen. Belangrijke onderwerpen zijn de sfeer in de groep, communicatie, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezondheidsvaardigheden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt systematisch gevolgd door middel van meetinstrumenten, observaties en gesprekken met leerlingen en/of ouders. De school ziet het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige en leefbare schoolomgeving.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Veenbrug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Veenbrug gebruikt Leerling in Beeld en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Veenbrug?
Christelijke Basisschool De Veenbrug gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.