
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Daarle is 29,82 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 95,2% van de leerlingen behaalt dit niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% maar onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Dit toont ruimte voor verbetering, maar past bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen: 23,5% vmbo-(g)t/havo en 17,6% havo/vwo. Praktijkonderwijsadvies (5,9%) ligt ruim boven regio-gemiddelden (1,0%). De brede adviesrange sluit aan op de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Daarle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.68 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na elke toetsperiode analyseren de leerkrachten de resultaten van de leerlingen en de groep. De groepsplannen worden opgesteld n.a.v. de resultaten en de analyse van de niet-methode gebonden toetsen en de resultaten van de methode gebonden toetsen. Op klasniveau bespreken we de resultaten en maken indien nodig een plan van aanpak. Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald. Naast de methodetoetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO-Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen. Toetsresultaten worden op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau geanalyseerd en de analyses leiden tot een plan van aanpak voor verbeteringen Tijdens de halfjaarlijkse (grote) schoolbesprekingen en tijdens de tussenliggende (kleine) schoolbesprekingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken en besproken hoe we de ondersteuning in de groep vorm en inhoud gaan geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,1% van de leerlingen presteert onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage bovenadvieurs (22,2%) overtreft het regiogemiddelde (25,3%), wat wijst op zorgvuldige advisering en mogelijk conservatieve inschattingen.
Sociale ontwikkeling
We willen onze leerlingen zo veel mogelijk kansen geven om zich te ontwikkelen als mens waarbij zij hun talenten mogen ontdekken, zodat zij als gelukkig (mede)mens de wereld tegemoet kunnen treden. De christelijke levensovertuiging is daarbij onze leidraad. Wij zorgen als school voor een uitdagende en veilige leeromgeving, waarin een ieder zich geaccepteerd voelt, zich optimaal kan ontplooien en waar op een positieve wijze wordt geleerd en geleefd. Deze optimale leeromgeving houdt o.a. in dat: een leerling mag fouten maken leerkrachten leren het beste te halen uit elke leerling we stimuleren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en zijn te vertrouwen: we zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen ouders zijn bondgenoot als het gaat om de ontwikkeling van hun kind ouders zijn medeverantwoordelijk en gaan met respect en waardering om met de school LEES MINDER
Veilige basis
Talenten ontwikkelen
Samenleven
Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?
Christelijke basisschool De Ark gebruikt 'Leefstijl' om emotionele intelligentie te stimuleren. Onderwerpen als sfeer, communicatie, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezondheidsvaardigheden zijn hierbij belangrijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd middels meetinstrumenten (Tevredenheid Vensters), observaties en gesprekken. De school ziet het als gezamenlijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige en leefbare omgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke basisschool De Ark gebruikt Zien, Leerling in Beeld en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool De Ark?
Christelijke basisschool De Ark gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.