't Praathuis
Meerlaan 26
4103 XZ Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
23.79
Spreiding
5.65

De schoolweging van ’t Praathuis is 23,79 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook bij dalende leerlingaantallen. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 97.7%, mogelijk door de complexere spreiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde van 58.9%. Dit is lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 67.7%, maar past bij de relatief lage schoolweging. De focus op maatwerk - zoals benadrukt in het schoolondersteuningsprofiel - lijkt hier effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 23.3% vwo (vs. 18.6% landelijk), 20% havo en 11.7% havo/vwo. Praktische adviezen zoals vmbo-b (3.3%) blijven onder regionale percentages (5.5%). De sterke focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus sluit aan bij het Jenaplanonderwijsconcept van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t PraathuisGemeente AmsterdamNederland
LIB174.77175.23175.48

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij ons op school maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS) voor groep 1-2 en groepen 3 t/m 8. Het LVS is een belangrijk instrument dat helpt om de ontwikkeling en voortgang van uw kind gedurende de schooljaren te volgen en vast te leggen. Het geeft een compleet beeld van de prestaties en ontwikkeling van elke leerling. Ook stelt het de school in staat om de prestaties te vergelijken met andere scholen die een vergelijkbare leerlingpopulatie hebben. Groep 1-2: Voor groep 1-2 wordt Mijn Leerlijn gebruikt. Hierin staan alle doelen voor taal, rekenen, motoriek, spelontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling die kinderen kunnen behalen. De leerkracht observeert wat kinderen beheersen en bepaalt zo de volgende stappen in hun ontwikkeling. Groep 3-8: Voor groepen 3 t/m 8 gebruiken we Leerling in Beeld (LIB). LIB wordt twee keer per jaar afgenomen en verzamelt gedetailleerde informatie over de voortgang van kinderen op gebieden zoals rekenen, taal, lezen en spelling. Ook biedt het inzicht in hoe een kind presteert ten opzichte van leeftijdsgenoten. Deze gegevens helpen ons om te bepalen waar extra ondersteuning nodig is en om het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele behoeften van uw kind. Daarnaast gebruiken we de gegevens uit het LVS om het onderwijsbeleid te ontwikkelen en te evalueren, met als doel de onderwijskwaliteit continu te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6% presteert onder advies (landelijk 11.8%), wat de accuraatheid van de advisering benadrukt. 68% zit op advies en 26% boven advies, wat de kwaliteit van de doorstroombegeleiding reflecteert. Deze resultaten sluiten aan bij het intensieve adviesproces met tussentijdse 'potloodadviezen' en oudergesprekken.

Sociale ontwikkeling

Bij 't Praathuis hechten we groot belang aan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen, omdat dit essentieel is voor hun algehele ontwikkeling. Een kind dat zich niet veilig voelt of niet betrokken is bij de leerstof, kan zich niet optimaal ontwikkelen. Een andere kernwaarde die we hoog in het vaandel hebben, is verantwoordelijkheid. We willen onze leerlingen bijbrengen dat iedereen verantwoordelijkheid draagt voor zichzelf, voor anderen en voor de gemeenschap. Het is belangrijk om rekening te houden met elkaar. Ieder individu heeft het recht om zichzelf te zijn, maar ook de plicht om ervoor te zorgen dat anderen datzelfde recht hebben. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokken

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van 't Praathuis voor sociale ontwikkeling?

't Praathuis besteedt veel aandacht aan het observeren van en praten met kinderen. Deze observaties en gesprekken worden gebruikt als input voor verdere gesprekken over en met het kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt 't Praathuis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

't Praathuis gebruikt eigen observaties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Praathuis?

't Praathuis gebruikt de Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.