Rooms Katholieke Augustinus-School
Johanna Naberpad 1
4105 EA Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
31.89
Spreiding
6.9

De schoolweging van Rooms Katholieke Augustinus-School is 31,89 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden effectief overdraagt, zelfs met een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% voor deze school. Dit toont aan dat ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,89) er adequate ondersteuning geboden wordt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 45,8% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t of lager, terwijl 41,6% havo of hoger adviseert. Opvallend is het relatief hoge percentage combinatieadviezen (vmbo-k/-(g)t: 16,67%; havo/vwo: 12,5%), wat wijst op zorgvuldige afstemming op individuele mogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRooms Katholieke Augustinus-SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.77175.23173.68

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem & Toetsen Het leerlingvolgsysteem volgt de ontwikkeling (zowel de cognitie als het welbevinden) van de leerlingen. Van iedere leerling wordt een dossier (ParnasSys) bijgehouden. Daarin worden, naast algemene gegevens, verslagen van gesprekken met ouders, toetsen, en rapporten opgenomen. Ook eventuele handelingsplannen en speciale onderzoeken worden hierin opgeslagen. Het kan zijn dat ouders reden hebben om de verstrekking van of inzage in gegevens te verzoeken. Dit verzoek kan worden gedaan bij de directeur. Middels methodetoetsen en observaties volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig. Daarnaast maken we gebruik van methode-onafhankelijke toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Hierdoor krijgen we een objectief beeld van iedere leerling en de groep als geheel. Ook kunnen we zo steeds weer zien hoe de school er landelijk gezien voor staat. Alle Cito-toetsresultaten worden op groeps- en individueel niveau geanalyseerd. Op basis van de resultaten worden vervolgstappen bepaald. We nemen toetsen af voor technisch lezen: DMT (Drie Minuten Toets, 3x 1 minuut rijen woorden in oplopende moeilijkheidsgraad) en AVI (tekstlezen), begrijpend lezen, (werkwoord)-spelling, en rekenen. Daarnaast volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de vragenlijsten van Leerling in Beeld. Bij kleuters houden we de algemene ontwikkeling bij door middel van de observatielijsten van KIJK!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

57,1% zit op advies, terwijl 28,6% boven en 14,3% onder presteert. Het onderadviespercentage ligt 2,5% hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De ruim 1 op 4 leerlingen die boven het advies presteert, benadrukt de groeimogelijkheden die de school biedt.

Sociale ontwikkeling

Sociale en fysieke veiligheid We hebben de overtuiging dat leerlingen alleen tot ontwikkeling kunnen komen als ze zich in basis veilig voelen. Vandaar dat we hoog inzetten op de pedagogische vaardigheden van de leerkrachten en de voorspelbaarheid van ons onderwijs. KBS Augustinus streeft ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen, medewerkers en ouders zich mentaal veilig voelen en in alle harmonie samenwerken. Dat vertaalt zich in betrokkenheid met elkaar in een omgeving waarbinnen iedereen, binnen de gestelde normen, zichzelf durft te zijn en kan zijn. LEES MINDER

Veiligheid

Betrokken

Jezelf kunnen zijn

Wat is de werkwijze van de Rooms Katholieke Augustinus-School voor sociale ontwikkeling?

De Rooms Katholieke Augustinus-School besteedt veel aandacht aan sociale veiligheid door middel van de preventieve methode “Kwink” voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze passen de aanpak 'Sta op tegen pesten' toe bij pestgedrag, waarbij het groepsproces centraal staat. De school heeft een pestprotocol en een anti-pestcoördinator (Jeroen van de Wijngaart). De aandachtsfunctionaris is Marika Broshuis. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen door observaties en vragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rooms Katholieke Augustinus-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rooms Katholieke Augustinus-School gebruikt Kijk! en sociaal emotionele vragenlijsten van Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rooms Katholieke Augustinus-School?

De Rooms Katholieke Augustinus-School gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.