Montessorischool Parijsch
Prijsseweg 47
4105 LE Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
24.26
Spreiding
6.22

De schoolweging van Montessorischool Parijsch is 24,26 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessorischool ParijschGemeente AmsterdamNederland
LIB174.77177.16175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij nemen vanaf groep 3 twee keer per jaar de citotoets af om zicht te krijgen op de cognitieve ontwikkeling van onze kinderen. De resultaten van deze toetsen worden in een schoolbespreking met alle leerkrachten besproken. Op basis van de referentieniveaus wordt gekeken of er redenen zijn om interventies in te zetten op school-, bouw- of klasniveau. De voortgang van de leerlingen registreren we verder in de montessorileerlijnen in ons administratiesysteem Parnassys. Naast de cognitieve ontwikkeling volgen we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling op gebied van persoonsvorming.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

We willen onze kinderen voorbereiden als zelfstandig functionerende, kritisch denkende mensen in de maatschappij. Alle sociale vaardigheden die hiervoor van belang zijn, krijgen aandacht op onze school. leren omgaan met moeilijkheden; vriendschappen maken en onderhouden; aansluiting zoeken bij een groep; leren omgaan met ruzies; elkaar helpen; kunnen samenwerken; luisteren naar elkaar; oog hebben voor elkaar; gevoel hebben voor elkaar. Middels ons programma "we hebben oog, hart en respect voor elkaar" leren we kinderen deze vaardigheden. LEES MINDER

welbevinden

betrokkenheid

samenwerken

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Onze school werkt gericht aan sociale vaardigheden. Vooral in praktische situaties leren we kinderen goed om te gaan met elkaar. We gebruiken in de klassen ook actuele situaties in het nieuws om het gesprek met elkaar aan te gaan. Daarnaast werken we in de groepen speciaal met de zelf ontwikkelde methode "Oog, Hart, Respect". Gedurende het jaar krijgen de drie thema's aandacht in de klassen in de vorm van specifieke lessen passend bij de leeftijd van de kinderen. Naast deze Oog-, Hart- en Respectlessen, werken we in de klassen ook met groepsafspraken. Deze regels worden aan het begin van het schooljaar opgesteld door de kinderen in de groepen zelf, samen met de leerkracht. Alle kinderen onderschrijven deze afspraken, zodat er gedurende het jaar ook op terug gevallen kan worden. Sociale opbrengsten zijn niet op eenzelfde manier meetbaar als de cognitieve opbrengsten. We gebruiken onze tevredenheidsmetingen en veiligheidsmeting en de kwaliteitskaart "pedagogisch handelen" om vinger aan de pols te houden. Verder onderzoeken we dit schooljaar de instrumenten Kijk! en Zien! om mogelijk in te gaan zetten als registratietool.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Oog, Hart, Respect