Openbare basisschool 't Startblok
Robijnlaan 78
5431 ZR Cuijk

Schoolweging

Schoolweging
32.75
Spreiding
7.04

De schoolweging van ’t Startblok Cuijk is 32,75 , met een spreiding van 7,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,37% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat ligt ook merkbaar hoger dan het landelijk gemiddelde (93,89%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 53,09% ruim boven de signaleringswaarde voor het streefniveau (38,7%), wat een sterke focus op hogere leerdoelen illustreert. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%, wat onderstreept dat leerlingen hier effectief worden uitgedaagd.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een evenwichtige mix: 17,5% havo/vwo en 12,5% vwo (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), terwijl vmbo-(g)t/havo-adviezen met 20% juist hoger liggen dan gemiddeld. Dit weerspiegelt een doorstroomgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Startblok CuijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (20,45%) ligt bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe schoolweging. Tegelijk scoort 20,45% boven advies, wat aansluit bij de nadruk op ontwikkelingsgericht volgen zoals beschreven in het schoolbeleid.