Openbare basisschool De Nienekes
Helwigstraat 1a
5431 GH Cuijk

Schoolweging

Schoolweging
28.81
Spreiding
6.32

De schoolweging van De Nienekes is 28,81 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,99% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 59,04% behaalt de school een streefniveau dat duidelijk boven de inspectienorm van 48,6% uitstijgt. Dit reflecteert een effectieve aanpak van talentontwikkeling, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 55,17% havo/vwo-advies (37,93% havo + 17,24% vwo) tegenover 32,76% landelijk. Bij praktische leerwegen valt een opvallend verschil op: 13,8% vmbo-b/k advies tegen 9,56% in de regio. Dit past bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe NienekesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen wijzen op mogelijke overschatting bij adviesvorming. Echter, 16,67% presteert boven advies, wat aansluit bij de schoolambitie om leerlingen te laten excelleren.