Basisschool De Zevensprong
Dassenburcht 36B
5431 JZ Cuijk

Schoolweging

Schoolweging
31.61
Spreiding
6.05

De schoolweging van De Zevensprong Cuijk is 31,61 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De score ligt wel 4.3%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (94.8%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41.2%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53.4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een tweedeling zichtbaar: 33.3% van de adviezen valt onder vmbo-niveaus (iets boven regionale 28.4%), terwijl 42.9% havo/vwo of vwo-advies krijgt (vergelijkbaar met regio). De combinatie van 9.5% praktijkonderwijsadvies (vs. 1.1% regio) en 19.0% vwo-advies illustreert de brede zorgbehoefte en differentiatiecapaciteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zevensprong CuijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.81177.45175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een kind op school is volop in ontwikkeling. Het ontwikkelt zich als persoon en het is bezig zich vele vaardigheden eigen te maken. Het goed volgen van de ontwikkeling van de kinderen is daarom van het grootste belang. Door goed zicht op de ontwikkeling te hebben, kan de leerkracht die ondersteuning geven, die het kind nodig heeft. De leerkracht stelt structureel groepsplannen op ten behoeve van de individuele ontwikkeling van het kind en het kind in de groep. Observeren en registreren De persoonsontwikkeling wordt vooral gevolgd door goed naar het kind te kijken. Dit gebeurt al vanaf de eerste dag in groep 1. Door kijken en gerichte observaties krijgen we een indruk van de manier waarop het kind omgaat met leeftijdsgenootjes, leerkrachten, emoties, enz. Door deze indrukken kan de leerkracht tijdig eventuele stagnaties constateren of kan de leerkracht zien dat een kind vooruitloopt en zijn handelen hierop aanpassen. Door regelmatige observaties volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind. Deze ontwikkeling wordt in groep 1 en2 geregistreerd middels het observatieprogramma KIJK! dat periodiek met de ouders wordt besproken. In de groepen 3 t/m 8 worden observaties, registraties en evaluaties vastgelegd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Toetsing Een belangrijke manier van het volgen van de leerlontwikkeling is het afnemen van methodegebonden toetsen. De uitkomsten van deze toetsen geeft de leerkracht inzicht in de instructiebehoefte van de leerlingen. Verder worden op vaste momenten in het jaar methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die een landelijke norm hanteren (bijvoorbeeld een Cito-toets), zodat we kunnen zien of een kind zich voldoende ontwikkelt. De uitslagen van deze toetsen worden centraal verzameld en opgeslagen in het leerlingonderwijsvolgsysteem (LOVS) zolang het kind op onze school zit. Hierdoor is het mogelijk om de ontwikkeling van elk kind van groep 1 tot en met 8 te volgen. Op deze wijze kan snel gesignaleerd worden of de ontwijkkeling van elk kind afzonderlijk zo optimaal mogelijk blijft verlopen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen stroomt zowel boven (30.8%) als onder (30.8%) advies door, tegenover 62.9% ‘op advies’ landelijk. Dit weerspiegelt mogelijk de complexe populatie. De school benadrukt in documentatie maatwerk in advisering, wat de grote spreiding verklaart.