Parkschool voor Openbare Basisschool
Poppenharelaan 1 - 3
7741 CS Coevorden

Schoolweging

Schoolweging
32.81
Spreiding
5.55

De schoolweging van Parkschool Coevorden is 32,81 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%). Toch scoort de school iets lager dan vergelijkbare instellingen (93,9%). Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, vooral gezien de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de schoolspecifieke signaleringswaarde (38,7%). Dit ligt echter significant onder het regionale gemiddelde (50,2%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school zet extra in op maatwerk via het 'ontwikkelingsgericht leren'-programma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelhoge niveaus: 34,2% vmbo-k/-(g)t en 9,8% havo/vwo. Praktijkonderwijs (2,4%) ligt hoger dan regionaal (1,0%), terwijl vwo-adviezen (4,9%) juist lager zijn dan omringende scholen (18,6%). Deze verdeling past bij een school met diverse leerbehoeften, waar differentiatie centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente CoevordenGemeente AmsterdamNederland
193.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In februari en juni worden onze leerlingen getoetst middels het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkrachten en er wordt per onderdeel gekeken waar de leerlingen extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Dit wordt in een plan gezet en de ondersteuning kan worden aangeboden in de groep door de leerkracht of in een setting buiten de groep. Tijdens deze interventie wordt nauwlettend in de gaten gehouden hoe de ontwikkeling verloopt middels een logboek. De intern begeleider en de leerkracht stemmen de ondersteuning af. De intern begeleider maakt tevens een schoolanalyse en deze wordt gepresenteerd aan het team, alvorens het bestuur van Arcade deze resultaten krijgt. Daarnaast worden onze leerlingen dagelijks goed gevolgd in de lessen door de leerkrachten en via het logboek wordt de korte cyclus zorgcyclus bij gehouden. De bijzonderheden worden van iedere leerling bijgehouden in een logboek, zodat de leerkracht weet wanneer de aanpak werkt of juist aanpassingen nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 9,5% tegen 11,8% landelijk. 28,6% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat duidt op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het schoolbeleid van 'groeigericht adviseren' met tussentijdse niveaumetingen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden, die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale vaardigheden dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, een pestvrije leeromgeving, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

eigenwaarde warmte kleurrijk gedreven verwondering

Wat is de werkwijze van de Parkschool voor Openbare Basisschool voor sociale ontwikkeling?

De Parkschool voor Openbare Basisschool maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem Kindbegrip. Leerkrachten van groep 1 t/m 8 vullen per schooljaar voor iedere leerling een vragenlijst in. Ook leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een vragenlijst in. Deze vragenlijsten worden geanalyseerd door de kwinkcoach en de IB-er. De ontwikkelpunten van Kindbegrip worden gekoppeld aan de extra lessen van Kwink, zodat hieraan gewerkt kan worden in de groep. Kindbegrip hanteert zeven onderdelen, waarvan twee een signaalfunctie hebben: welbevinden en betrokkenheid. Daarnaast zijn er vijf sociale vaardigheidsonderdelen die relevante informatie geven over de ontwikkelbehoeften van een leerling op sociaal-emotioneel gebied. Welbevinden en betrokkenheid geven aan of het kind in staat is om te profiteren van het onderwijsaanbod. Bij een lagere score wordt doorgevraagd om zicht te krijgen op mogelijke oorzaken. De sociale vaardigheden zijn sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Deze vaardigheden helpen de leerkracht inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken van een lagere betrokkenheid en/of welbevinden. Op school is er een Kwink-coördinator die de analyses maakt en samen met het actieteam het beleid maakt en aanpast waar nodig. Ook is er een antipestcoördinator.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Parkschool voor Openbare Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Parkschool voor Openbare Basisschool gebruikt Kindbegrip (voorheen Zien) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Parkschool voor Openbare Basisschool?

De Parkschool voor Openbare Basisschool gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.