Basisschool Openbare Basisschool Wilhelmina in Coevorden

Het team van Openbare Basisschool Wilhelmina in Coevorden

Current section: team
Jan van Scorelstraat 13
7741 Coevorden

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Wilhelmina is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Wilhelmina. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Wilhelmina bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Wilhelmina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Wilhelmina gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Wilhelmina

Op Openbare Basisschool Wilhelmina streven we ernaar om altijd hoogwaardig onderwijs te garanderen. Daarom zetten we alles op alles om direct vervanging te regelen bij ziekte of gepland verlof van onze toegewijde leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het continueren van een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Indien externe vervanging niet direct mogelijk is, organiseren we creatieve interne oplossingen. Denk hierbij aan het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere klassen, zodat de lesdoelen behaald blijven. In uitzonderlijke situaties, als alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk thuis moeten blijven. Dit is echter altijd een laatste redmiddel, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spel en bewegen
25.3%
Taal
19.5%
Creatieve vorming
19.5%
Taakwerken
18.4%
Rekenen
14.9%
Techniek
2.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
24.7%
Rekenen/wiskunde
21.7%
Lezen
18.8%
Overig
8.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.1%
Bewegingsonderwijs
7.6%
Wereldoriëntatie
6.5%
Levensbeschouwing
2.9%
Engelse taal
1.4%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Wilhelmina: Ons Specialisten Team

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Taalspecialist voor Basisonderwijs
Logopedist met Focus op Taal

Toelichting van de school:

Ontdek hoe onze toegewijde intern begeleider, samen met de schoolleiding, zorgt voor optimale leerlingenzorg en educatieve ondersteuning. Door nauwe samenwerking met leerkrachten monitoren we elke leerling, en stellen we persoonlijke leerplannen op voor extra begeleiding. Onze leerkrachtondersteuners bieden gerichte hulp aan kleine groepen en individuele leerlingen, met speciale aandacht voor taal- en rekenvaardigheden. De aanwezigheid van een logopedist, die tevens als taalspecialist fungeert, garandeert gespecialiseerde hulp bij taalontwikkelingsproblemen, altijd in afstemming met de intern begeleider.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist en Intern Begeleider
Intern Begeleider met Expertise

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is ook een gecertificeerd gedragsspecialist. Zij biedt coaching aan leerkrachten, deelt waardevolle inzichten en zet effectieve beeldcoachingmethoden in om het welzijn van onze leerlingen te bevorderen. Wij geloven dat een veilige omgeving essentieel is voor groei. Daarom hanteren we duidelijke, positieve gedragsregels en werken we vanuit een traumasensitieve benadering. Dit betekent dat we het gedrag van leerlingen begrijpen als een signaal en hier empathisch op reageren. Ons talentgedreven onderwijs versterkt de veerkracht van leerlingen, waardoor ze zelfverzekerder en beter bestand tegen uitdagingen worden. Maandelijks vindt er een waardevol '1,2,3 overleg' plaats met de jeugdverpleegkundige van de GGD en een maatschappelijk werker, om de ontwikkeling van onze leerlingen breed te bespreken.

1

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsexpert

Toelichting van de school:

Onze school wordt versterkt door een gedragsspecialist die drie dagen per week beschikbaar is. Deze expert beschikt over een Master SEN, met een specialisatie in gedrag, om leerlingen optimaal te ondersteunen bij hun ontwikkeling.

2

Motorische en Lichamelijke Vaardigheden: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Logopedist en Bewegingsondersteuner
Kinderoefentherapeut voor Bewegingsontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze leerkrachtondersteuner en logopedist is drie dagen per week actief op Basisschool Wilhelmina. Voor het schooljaar 2024-2025 starten we een samenwerking met 'Praktijk Balans en Motoriek'. Deze praktijk biedt kinderoefentherapeuten die leerlingen op school kunnen observeren en behandelen, uiteraard altijd met toestemming van de ouders.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Educatieve Begeleiding
Jeugdverpleegkundige voor Gezondheid

Toelichting van de school:

Tijdens elke interventieperiode wordt er overleg gevoerd met de orthopedagoog, waarbij specifieke leerlingen kunnen worden besproken. Bovendien heeft de intern begeleider elke zes weken een gestructureerd overleg met de jeugdverpleegkundige en de maatschappelijk werker. Dit overleg is gericht op het bespreken van vragen van ouders en zorgen die leven bij leerlingen, om zo een integrale aanpak te waarborgen en de ondersteuning te optimaliseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Bredeschool SOM

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Wilhelmina

Ontwikkeling van Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden

Openbare Basisschool Wilhelmina profileert zich sterk met een traumasensitieve aanpak, waarbij we geloven dat veel meer kinderen baat hebben bij deze gespecialiseerde begeleiding. We zetten de komende twee schooljaren, 2024-2025 en 2025-2026, in om onze onderwijspraktijken te verfijnen en te onderzoeken hoe we een breder scala aan leerlingen optimaal kunnen ondersteunen. Om dit ambitieuze doel te bereiken, voeren we constructieve gesprekken met externe specialisten en het samenwerkingsverband. Daarnaast verkennen we actief best practices bij andere basisscholen in Nederland, zodat we continu kunnen leren en innoveren in ons onderwijsaanbod ter bevordering van de ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan: De Wilhelminaschool in Coevorden

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor de Wilhelminaschool?

Binnen vier jaar streven we ernaar om 60 leerlingen te verwelkomen, waarmee we het voortbestaan van de Wilhelminaschool veiligstellen en de hoge kwaliteit van ons onderwijs blijven garanderen. We onderscheiden ons met een uniek onderwijsconcept dat een weerspiegeling is van onze multiculturele samenleving. Momenteel blijft het leerlingenaantal met 40-45 leerlingen stabiel, ondanks onze expertise in taalonderwijs en trauma- en cultuursensitieve benaderingen. We zetten ons in om dit aantal te verhogen, zodat we onze onderwijskwaliteit optimaal kunnen blijven waarborgen. Voor de basisvaardigheden passen we onze methodes nauwgezet aan op de specifieke behoeften van onze leerlingen, die uitsluitend Nederlands als tweede taal (NT2) leren. We streven ernaar om de resultaten op het gewenste niveau te houden, met aandacht voor de uitdagingen die de talige aard van rekenmethodes met zich meebrengt. Begrijpend lezen blijft een aandachtspunt voor onze NT2-leerlingen, voornamelijk vanwege de noodzaak om hun woordenschat verder te vergroten. Ouderbetrokkenheid is cruciaal voor het succes van onze leerlingen. We stimuleren actieve deelname van ouders en verzorgers aan het leerproces, zodat zij goed geïnformeerd zijn over het Nederlandse onderwijssysteem en de gang van zaken op onze school. We erkennen dat veel ouders de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen, wat een kloof kan veroorzaken tussen ouders en kinderen. Daarom ondersteunen we hen actief om deze kloof te overbruggen en een solide basis te leggen voor de educatieve ontwikkeling van hun kind.

Hoe implementeert de Wilhelminaschool de gestelde doelen?

Onze directeur faciliteert gerichte besprekingen tijdens teamvergaderingen om de schoolplanonderwerpen te behandelen en concrete acties te initiëren. Tijdens studiemiddagen verdiepen we ons verder in de gestelde doelen door middel van lezingen, workshops en praktische werksessies. Alle gemaakte afspraken worden zorgvuldig vastgelegd in een borgingsdocument, zodat we de voortgang continu kunnen monitoren. Op ons teamkamerbord visualiseren we de voortgang, zodat het team regelmatig kan evalueren of we op de juiste weg zijn naar het behalen van onze ambities.

Optimale Start: Voor- en Vroegschoolse Educatie bij OBS Wilhelmina

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Wilhelmina gelooft in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Wij werken nauw samen met onze partners voor voor- en vroegschoolse educatie, om zo de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Deze samenwerking resulteert in gezamenlijke speelmomenten, waardoor pedagogisch medewerkers en leerkrachten elkaar beter leren kennen. Ze observeren samen en wisselen inzichten uit, wat essentieel is voor een gedeeld begrip van de behoeften van elk kind. Onze intern begeleider en logopedist bezoeken regelmatig de kinderopvang om aangemelde kinderen te observeren. Dit stelt ons in staat om de onderwijsbehoeften van nieuwe leerlingen nauwkeurig in te schatten en een passend onderwijstraject te ontwerpen. Vlak voor de start van de basisschool vindt er een zorgvuldige, warme overdracht plaats tussen de kinderopvang en de leerkracht van groep 1. Dit alles gebeurt uiteraard met volledige toestemming en medewerking van de ouders, zodat uw kind zich direct thuis voelt op onze school.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Wilhelmina extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool Wilhelmina zet vol in op een sterke basis voor alle jonge kinderen door middel van onze geïntegreerde aanpak. We bieden geen aparte 'extra' programma's, maar integreren de voorschoolse educatie naadloos in ons reguliere aanbod, met speciale aandacht voor de overgangsfase.

Met welke partners werkt OBS Wilhelmina samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale voor- en vroegschoolse educatie werkt Openbare Basisschool Wilhelmina nauw samen met Kinderwereld. Deze samenwerking garandeert een gestroomlijnde ontwikkeling en een warme overdracht voor uw kind.

Voor een optimale voor- en vroegschoolse educatie werkt Openbare Basisschool Wilhelmina nauw samen met Kinderwereld. Deze samenwerking garandeert een gestroomlijnde ontwikkeling en een warme overdracht voor uw kind.

Team | Openbare Basisschool Wilhelmina in Coevorden | [2025] Schoolregister