
Schoolweging
De schoolweging van Buitenvree is 31,32 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch blijft het iets achter bij het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat ruimte voor optimalisatie van basisvaardigheden aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 43,5%. Dit vraagt om gerichte interventies, vooral omdat vergelijkbare scholen gemiddeld 55,4% halen. De focus op differentiatie in het schoolondersteuningsplan kan hierbij helpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed palet: 22,2% vmbo-k/-(g)t en 14,8% vmbo-(g)t. Havo/vwo-adviezen (22,2%) blijven achter bij vergelijkbare scholen (45,6%). Opvallend is het relatief hoge praktijkgerichte aandeel (11,1% vmbo-b/k), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Buitenvree | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
193.1 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten spelen een centrale rol in het onderwijsproces op obs De Buitenvree. In februari en juni toetsen wij onze leerlingen met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Deze toetsen worden adaptief afgenomen op het niveau van de leerling. De groepsleerkrachten analyseren de resultaten en bepalen per onderdeel waar leerlingen extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Op basis hiervan wordt een plan opgesteld. De ondersteuning wordt binnen de groep door de leerkracht of buiten de groep door de leerkrachtondersteuner aangeboden. Tijdens deze interventies wordt de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend gevolgd en vastgelegd in een logboek. Dagelijks overleg tussen leerkrachten en leerkrachtondersteuners zorgt voor een consistente aanpak, waarbij de intern begeleider meedenkt wanneer dat nodig is. De intern begeleider maakt daarnaast een schoolbrede analyse van de resultaten, die wordt gedeeld met het team en het bestuur van Onderwijsstichting Arcade. Naast deze formele momenten worden leerlingen dagelijks gevolgd in de lessen en instructies. Bijzonderheden worden continu bijgehouden in een logboek, zodat de aanpak waar nodig kan worden bijgesteld. Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat we snel en doelgericht inspelen op de behoeften van onze leerlingen en de kwaliteit van ons onderwijs blijven waarborgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren het beste wanneer ze met plezier naar school gaan. Veiligheid in de groep en vertrouwen in de leerkracht en klasgenoten vormen daarvoor de basis. Als deze voorwaarden aanwezig zijn, kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Om dit te ondersteunen, werken we met de Kanjertraining om sociale vaardigheden en wederzijds respect te versterken. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig en bieden gerichte ondersteuning, zowel binnen als buiten de groep. Zo creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Buitenvree voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Buitenvree gebruikt de Kanjertraining om sociale vaardigheden en het welzijn van leerlingen te versterken. Deze methode helpt kinderen bewust te worden van hun gedrag en de invloed daarvan op anderen. Er wordt ondersteuning geboden om gedrag positief te veranderen, zodat iedereen zich prettig voelt en goed kan samenwerken. Leerlingen worden aangesproken op de “Kanjer-manier”, met respect en duidelijke afspraken. Daarnaast wordt wekelijks een les uit de methode aangeboden, gekoppeld aan thema’s die actueel zijn binnen de school of in een groep. De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt gemonitord via het leerlingvolgsysteem KANVAS, dat meerdere keren per jaar wordt ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Buitenvree om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Buitenvree gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Buitenvree?
Openbare Basisschool Buitenvree gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.