Het Beekdal
Bredaseweg 55 A
4861 TB Chaam

Schoolweging

Schoolweging
27.05
Spreiding
6.96

De schoolweging van Het Beekdal is 27,05 , met een spreiding van 6,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont sterke basisvaardigheden in taal en rekenen, consistent met het landelijk beeld (96,45%). De school hanteert hierbij een opbrengstgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Beekdal behaalt met 44,44% het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit geeft aan dat er ruimte is voor verbetering in het bereiken van hogere onderwijsdoelen, vooral vergeleken met vergelijkbare scholen (61,13%). De school zet in op differentiatie, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het Beekdal geeft een sterk theoretisch profiel: 62,5% havo-advies tegenover 37,5% vmbo-(g)t. Dit contrasteert met regionale tendensen waar gemiddeld slechts 16,07% havo-advies wordt gegeven. De focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveuen valt op, hoewel 2 leerlingen in 2019 een mavo/havo/vwo-combinatieadvies kregen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet BeekdalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden onze tussenresultaten nauwkeurig in de gaten. We richten ons dan vooral op de individuele resultaten. Waar valt een kind uit of doet het kind het opvallend goed? Moet dit consequenties hebben voor ons onderwijs? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? De directeur en intern begeleider bekijken de tussentijdse resultaten en bespreken deze met elkaar en de leerkrachten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

60% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Slechts 20% stroomt door op of boven adviesniveau. Dit roept vragen op over de begeleiding bij advieskeuzes, desondanks wordt in het schoolplan melding gemaakt van 'leerlingvolgsystemen' en 'warme overdracht'.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan, zodat ze aan het Beekdal een fijne herinnering over houden. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen ervan. Regelmatig wordt in de groepen aandacht besteed aan 'omgaan met jezelf en de ander'. Omdat het Beekdal een kleine school is, met kleine groepen waarin elk kind bij naam gekend is door leerkrachten, directie en andere kinderen, is het eenvoudiger een veilig, kindvriendelijk klimaat tescheppen. Emotionele en sociale problemen worden sneller herkend en kinderen vallen daardoor minder snel buiten de groep. Daarnaast zijn ook problemen op het cognitieve vlak (problemen met de lesstof) sneller te herkennen en zijn er veel mogelijkheden om een kind op zijn eigen niveau te scholen. Kinderen moetenin de contacten met de leerkrachten en hun medeleerlingen voelen dat zij waardevol zijn. De leerlingen moeten weten dat zij op school zijn om dingen te leren en dat fouten maken daarbij hoort. LEES MINDER

Samen leven

Samen leren

Samen doen

Wat is de werkwijze van Het Beekdal voor sociale ontwikkeling?

Het Beekdal werkt samen met ouders, kind en schoolteam aan sociale ontwikkeling. De school wil een open school zijn en organiseert maandelijks een maandviering waarbij familieleden en andere belangstellenden welkom zijn. Preventie is belangrijk, waarbij de SOEMO-methode (Sociaal emotionele ontwikkeling) wordt gebruikt. De school creëert een veilig klimaat waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Normen en waarden worden aangeleerd, evenals het opkomen voor zichzelf en het onderhouden van een open communicatie. Door de kleinschaligheid van de school valt het snel op als een kind zich niet prettig voelt en kan er vroegtijdig worden ingegrepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Beekdal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Beekdal gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Beekdal?

Het Beekdal gebruikt SOEMO-kaarten en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.