Kindcentrum Visser t Hooft
Kemphaan 17
1902 KA Castricum

Schoolweging

Schoolweging
25.26
Spreiding
5.61

De schoolweging van Visser ’t Hooft is 25,26 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96.6%) en ver boven de signaleringswaarde van 85%. Deze stabiele basiskwaliteit sluit aan bij de kernwaarde 'gegarandeerde basisvaardigheden' uit het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 53.8% maar licht onder het vergelijkingsgemiddelde van 64.0%. Deze score reflecteert de aandacht voor differentiatie, zoals beschreven in het onderwijsconcept 'leren op eigen niveau'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke academische focus: 36.8% vwo-advies (regio: 18.6%) en 26.3% havo/vwo-advies (regio: 10.9%). Opvallend is het praktijkgerichte segment (8.3% praktisch onderwijs vs. 1.0% regio), passend bij de schoolweging. Deze tweeledige aanpak weerspiegelt het inclusieve karakter van het kindcentrum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVisser ’t HooftGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken met het leerlingvolgsysteem van CITO. Vanuit de stichting Tabijn werken daarnaast wij met het Early warning system, hierin stellen wij eigen ambities. Naar aanleiding van de resultaten worden in het EWS analyses gemaakt en interventies gesteld, deze worden meegenomen in de groepsbesprekingen met de directie en Intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), terwijl 36.8% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviseringstraject, mede gevoed door het doorlopend volgsysteem dat in het schoolondersteuningsprofiel wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

Zie methode de Kanjertraining en ons beleid van Rots en water op de Visser 't Hooft school.

Gehoord worden

Gezien worden

Gewaardeerd worden

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Visser t Hooft voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Visser t Hooft werkt preventief door middel van Kanjerlessen en Rots en Waterlessen, waarmee een positieve sfeer in de groepen wordt gestimuleerd en sociale onrust wordt voorkomen. Indien nodig worden externen ingehuurd via de Kanjertraining of andere specialisten vanuit het netwerk van Passend Onderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Visser t Hooft om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Visser t Hooft gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Visser t Hooft?

Kindcentrum Visser t Hooft gebruikt Kanjertrainingen en Rots en Water trainingen in alle groepen voor sociaal-emotioneel leren.