
Schoolweging
De schoolweging van Juliana van Stolberg is 24,21 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 97.3% en bevestigt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 58.4% een hoger percentage streefniveau dan haar signaleringswaarde van 56.2%, wat laat zien dat meer leerlingen dan verwacht het gevorderde rekenniveau bereiken. Dit resultaat overtreft het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen (66.85%) niet, maar toont wel een positieve trend ten opzichte van eerdere jaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een academische focus: 70.83% havo/vwo-advies (50% havo, 20.83% vwo), tegenover 8.33% vmbo-k. Dit contrasteert met regionale cijfers waar gemiddeld 34.8% havo/vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1.01% bedraagt. De combinatie van hoge ambities en maatwerk blijkt uit 19.05% boven-advies in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Juliana van Stolberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert boven verwachting: 66.67% van de leerlingen zit op adviesniveau, terwijl 19.05% hoger presteert dan geadviseerd - ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.27%. Slechts 14.29% zit onder advies (vs. 11.81% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de precieze adviessystematiek en goede aansluiting op het VO.
Sociale ontwikkeling
We leren de kinderen de basisvaardigheden zelfredzaamheid, zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken aan vanaf het moment dat ze op school komen. vanuit de positieve psychologie stimuleren wij kinderen steeds een stapje verder te gaan dan hun comfortzone (uitdagen) en geven ze het vertrouwen om dit aan te kunnen. We laten de kinderen veel nadenken over het hoe en waarom van hun handelen en geven hen vertrouwen en veiligheid om zaken met elkaar uit te zoeken. Hierna volgt een altijd een kort gesprek - om te leren van elkaar. We vinden het belangrijk om in die 8 jaar bij ons op school, dat de kinderen verantwoordelijkheid durven te nemen voor hun eigen ontwikkeling en we geven ze die ook. We volgen dit op de voet door samen te reflecteren en te evalueren om te kijken wat er (nog) beter kan. Onze groep 8 leerlingen vallen in het VO op door hun zelfstandigheid, het kunnen plannen en authentiek durven denken en daar zijn we trots op! LEES MINDER
samenwerken
verantwoordelijkheid nemen
zelf problemen oplossen
Wat is de werkwijze van Basisschool Juliana van Stolberg voor sociale ontwikkeling?
De visie van adaptief leren vormt de basis van het handelen van deze basisschool, met de focus op relatie, autonomie en competentie. Basisschool Juliana van Stolberg biedt adaptief onderwijs, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillen tussen kinderen en hun individuele ontwikkeling. Naast digitale vaardigheden wordt er veel aandacht besteed aan samenwerken, problemen oplossen, verantwoordelijkheid nemen, doorzetten bij tegenslag, creativiteit ontwikkelen, kritisch denken en concentreren. De school maakt gebruik van methodes die passen bij deze visie en volgt de kinderen met toetsen en een leerlingvolgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Juliana van Stolberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Juliana van Stolberg gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Inzichtelijk en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Juliana van Stolberg?
Basisschool Juliana van Stolberg gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'Leefstijl', 'Rots en water', 'Gelukskoffer' en 'Talentenkaarten' als methodes voor sociaal-emotioneel leren.