Pieter Bas
Dakotaweg 65 -67
2905 AB Capelle

Schoolweging

Schoolweging
36.09
Spreiding
5.85

De schoolweging van Pieter Bas is 36,09 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een effectieve basiskwaliteit, vooral opvallend gezien de hoge schoolweging. De score is vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (92,67%), wat een professionele onderbouwing suggereert.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,54% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 32,8%. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van geavanceerde leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,09). De school benadrukt in haar profilering wel een focus op maatwerk en groeimogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Pieter Bas geeft relatief vaak vmbo-adviezen: 71,43% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (t/m vmbo-(g)t), tegenover 60,3% bij vergelijkbare scholen. Toch valt 11,43% havo/vwo-advies op bij deze populatie (vs. 27,87% regio). Praktijkonderwijs (2,86%) ligt wel boven het regionale gemiddelde (1,01%). Deze verdeling past bij een school met een diverse leerlingenstroom, waaronder nieuwkomers via de ISK.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPieter BasGemeente AmsterdamNederland
LIB173.65175.23171.19

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Pieter Bas gebruikt het CITO LVS om de groei van het leren van de leerlingen te meten en te analyseren wat het effect van het geboden onderwijs is geweest. Wij gebruiken als analyse instrument Focus PO hierbij.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,12% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25,27%). Dit reflecteert de beschreven ‘maximale groeifilosofie’. Het percentage onderadvies (12,5%) ligt licht boven de regionale norm (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de instroom van nieuwkomers die extra taalondersteuning nodig hebben.

Sociale ontwikkeling

Vanuit wederzijds respect, luisteren naar elkaar en vertrouwen in elkaar kan iedereen uitgroeien tot een Kanjer!

samen leren

respect

vertrouwen

Wat is de werkwijze van Pieter Bas voor sociale ontwikkeling?

Pieter Bas hanteert een doorgaande lijn Kanjertraining in ieder leerjaar. Leerkrachten handelen eenduidig en er heerst een positief pedagogisch klimaat met rust en structuur. De visie is vastgelegd in een tekening die zichtbaar is in de school, op het rapport en in de schoolgids. Tijdens inschrijf- en aanmeldgesprekken wordt de visie tekening en het gedragsprotocol met ouders besproken. Interventies op groepsniveau worden besproken in het MT en vervolgens ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Pieter Bas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Pieter Bas gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Pieter Bas?

Pieter Bas gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjertraining, 'Kinderen en… hun morele talenten' en SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.