Kindcentrum Ontdekrijk
Rogaland 31
2905 AP Capelle

Schoolweging

Schoolweging
35.4
Spreiding
5.83

De schoolweging van Ontdekrijk is 35,40 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee significant lager dan vergelijkbare scholen (92,7%), wat mogelijk verband houdt met de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Slechts 19,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8% en het regionale gemiddelde van 46,9%. Dit illustreert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een polarisatie: 14,3% praktijkonderwijs (regio: 1,0%) en 7,1% vmbo-b, tegenover 57,1% onbekende adviezen. De focus op praktische leerwegen valt op, waarbij het aandeel havo/vwo-adviezen (7,1%) beduidend lager ligt dan het regionaal gemiddelde (10,3% havo/vwo). Dit past bij de leerlingenpopulatie en onderstreept de noodzaak van maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOntdekrijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gebruikt om de leerontwikkeling van de kinderen te volgen en het onderwijsaanbod, het klassenmanagement en het leerkrachthandelen te evalueren. Leerkrachten analyseren dagelijks de vorderingen van hun leerlingen door observatie en het bekijken van het gemaakte werk (kleine cyclus). Door middel van analyseren van de toetsen (midden cyclus) worden plannen, waar nodig, bijgesteld. Twee keer per jaar vindt er een analyse op groepsniveau plaats n.a.v. de LIB-toetsen (grote cyclus). Hierna worden er nieuwe periodeplannen opgesteld met passende doelen voor de leerlingen, ook staat beschreven in de plannen hoe deze doelen nagestreeft zullen worden. Naast de groepsanalyses vinden er ook schoolanalyses plaats. Hieruit worden trends gehaald en acties uitgezet om er voor te zorgen dat het onderwijs op schoolniveau verbetert. Om sturing te geven aan ons onderwijs, heeft KC Ontdekrijk schooldoelstellingen geformuleerd: Rekenen: 1F: 90% van onze leerlingen behaalt 1F (NW 1.4 of hoger) 1S: 30% van onze leerlingen behaalt 1S (NW 3.5 of hoger) Begrijpend lezen & taalverzorging: 1F: 90% van onze leerlingen behaalt 1F (Begrijpend lezen NW 0.8 of hoger) 2F: 45% van onze leerlingen behaalt 2F (Begrijpend lezen NW 2.5 of hoger) Lezen: 80% van onze leerlingen behaalt een AVI niveau dat passend is bij of hoger is dan de didactische leeftijd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 48% boven advies scoort de school opvallend goed; ruim het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8% zit onder advies (landelijk: 11,8%). Deze cijfers suggereren dat leraren terughoudend adviseren, mogelijk om doorstroomkansen te vergroten in lijn met het gepersonaliseerde leerlijnenbeleid.

Sociale ontwikkeling

Op KC Ontdekrijk werken we met de methode de Vreedzame School aan een veilig pedagogisch klimaat. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Positief sociaal gedrag van leerlingen wordt met behulp van deze methode gestimuleerd. In het gedragsvolgsysteem wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gevolgd. LEES MINDER

Veiligheid

Burgerschap

Samenwerking

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Ontdekrijk voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Ontdekrijk is een openbare basisschool met leerlingen van verschillende nationaliteiten en religies, gelegen in een multiculturele wijk. De school hecht veel waarde aan het welbevinden van kinderen, wat wordt bevorderd door leerlingen écht te zien, grenzen te benoemen en te bewaken. Het team hanteert een professionele houding en aanpak, waarbij voorspelbaarheid, consistentie, geduld, rust, structuur, duidelijkheid en flexibiliteit centraal staan. Het schoolconcept is een vreedzame school in een vreedzame wijk, waarbij de 7 kernwaarden vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit, identiteit, weerbaarheid, empathisch vermogen en digitale vaardigheden een leidende rol spelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Ontdekrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Ontdekrijk gebruikt 'Leerling in Beeld: SEF & EF' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Ontdekrijk?

Kindcentrum Ontdekrijk gebruikt de 'Vreedzame School' methode voor sociaal-emotioneel leren.