
Schoolweging
De schoolweging van Frankendael Callantsoog is 29,89 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in context van dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een breed spectrum: 18,2% vmbo-b versus 9,1% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel hogere adviezen (9,1% vwo) vergeleken met vergelijkbare scholen (18,6% vwo). Tegelijk is er aandacht voor praktische routes: 18,2% vmbo-(g)t/havo-advies vormt een belangrijke tussenlaag. Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Frankendael Callantsoog | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de school bewaken we met elkaar de leervorderingen en het welbevinden van onze leerlingen. De inhoud van ons onderwijsleerproces in relatie tot datgene wat we willen bereiken heeft onze constante zorg. In ons meerjarenbeleidsplan omschrijven wij onze inspanningen om het onderwijsleerproces steeds te evalueren, aan te passen en te verbeteren. Om na te gaan of gewenste resultaten worden bereikt hebben wij regelmatig leerlingbesprekingen, klassenbezoeken en voeren wij onderstaande 'controles' uit: Regelmatig controleren van het gemaakte werk. Dagelijks observatie van kinderen in de werksituatie. Snappet 3.0 dagelijks/wekelijks analyseren n.a.v het gemaakte werk. Eventueel streefniveaus en aanpassingen in het werkpakket veranderen. Snappet dagelijks/wekelijks aanpassen op kindniveau. Deelonderzoeken bij hapering in de ontwikkeling d.mv. Snappet 3.0. Doorstroomtoets groep 8. De ontwikkeling van onze leerlingen t.a.v. het landelijk gemiddelde wordt m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) gevolgd. Twee keer per jaar worden deze onafhankelijke toetsen afgenomen. Het LVS geeft ons een goed inzicht in de cognitieve ontwikkeling van een leerling, de groep en de school. Zodat wij ons handelen hier optimaal op kunnen aanpassen. Snappet wordt ernaast gelegd om eventuele niveaus, verlengde instructies en gerichte werkpakketten klaar te zetten per kind. Binnen Schoolmonitor staat onze borging op kwaliteitszorg binnen de Frankendael beschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies - iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies blijft (40%) en boven presteert (40%) sluit aan bij de schoolscores voor fundamenteel niveau. Dit suggereert een realistische advisering, mogelijk mede door de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Op OBS Frankendael heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. OBS Frankendael staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan.
Veiligheid- Vertrouwen
Waardering en Erkenning
Samen verbonden
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Frankendael voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Frankendael werkt aan sociale ontwikkeling door middel van Kanjertraining, voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen. De school monitort de kwaliteit van burgerschapsonderwijs en werkt met DUO om de sociale veiligheid van kinderen in de groepen 6, 7 en 8 te toetsen. Openbare Basisschool Frankendael werkt ook met een leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Frankendael om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Frankendael gebruikt Kijk! en TVO-Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Frankendael?
Openbare Basisschool Frankendael gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.