Vrije School Michael
E de Boer-Van Rijkln 24
1403 GD Bussum

Schoolweging

Schoolweging
22.46
Spreiding
4.08

De schoolweging van Michael is 22,46 , met een spreiding van 4,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,6% behaald, iets lager dan het landelijke gemiddelde (98,0%) maar ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol verwerven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Vrije School Michael behaalt een streefniveau van 67,0% (vergeleken met 72,1% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de eigen signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, met name op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 53,2% vwo-advies (vergeleken met 18,6% landelijk) en 23,4% havo-advies. Praktijkgerichte adviezen zijn beperkt (2,1% vmbo-b/k), wat consistent is met de relatief lage schoolweging. Opvallend is het ontbreken van 'onder advies'-plaatsingen, wat wijst op zorgvuldige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMichaelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Alle oud-leerlingen zitten op of boven hun advies: 29,2% presteert boven het schooladvies (tegen 25,3% landelijk) en 70,8% op adviesniveau. Het volledig ontbreken van onderadvisering benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding.