Juliana Daltonschool
Willem Kalfflaan 3
1401 CL Bussum

Schoolweging

Schoolweging
24.54
Spreiding
6.4

De schoolweging van Julianaschool Bussum is 24,54 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,8% behaalde fundamentele niveaus overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat (vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde van 98,9%) onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 68,3%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 77,8%, toont het aan dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 56% havo/vwo-advies (28% havo/vwo + 28% vwo) tegenover 39% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het Daltonprofiel gericht op zelfstandig leren. De combinatieadviezen (24% vmbo-(g)t/havo en 28% havo/vwo) benadrukken de zorgvuldige, meerlagige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJulianaschool BussumGemeente AmsterdamNederland
LIB179.71179.18175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Juliana Daltonschool houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methode gebonden toetsen, observatielijsten en methode- onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld, voorheen CITO). De methode- onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform onze toetskalender. Na invoering van de toetsuitslagen worden deze geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de intern begeleider. In de eerste plaats worden de uitslagen gerelateerd aan de normen (zie analyse en waardering opbrengsten primair onderwijs) en onze eigen schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheidscore van de groep als geheel. Bij dit onderdeel gebruiken wij doorstroom gegevens en trendanalyses. Bij de analyse van de scores wordt met name ook leraar gedrag besproken. We kijken of de uitslagen consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de methode van differentiëren. In de tweede plaats wordt bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor een groepsplan of een individueel handelingsplan. De resultaten van de leerlingen bij de niet methodetoetsen worden met de ouders (en leerlingen, vanaf groep 5) besproken tijdens de voortgangsgesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen presteert onder advisering: 23,33% tegen 11,81% landelijk. Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. Tegelijkertijd scoort 30% van de leerlingen boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat het bieden van ontwikkelkansen illustreert. De Dalton-aanpak met eigenaarschap van leren lijkt hier zowel uitdagingen als kansen te bieden.

Sociale ontwikkeling

Voor een veilig school- en klassenklimaat zijn regels nodig. Deze regels stellen we vaak samen met de kinderen op. We formuleren deze regels positief. Hiermee sturen we het gedrag van kinderen bij het omgaan met elkaar en geven tegelijkertijd grenzen aan. In de groep besteden we veel aandacht aan activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals samenwerken, het onder woorden brengen van gevoelens, omgaan met meningsverschillen, oplossen van ruzies. De leerlingen krijgen zo meer oog voor elkaar, merken dat ze van elkaar kunnen leren en dat ze door samenwerken gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten.Door gebruik te maken van eigentijdse leermiddelen en uitdagende werkvormen, werkwijzen en methoden willen we tegemoet komen aan de verschillende manieren waarop kinderen leren zoals creatieve werkvormen, muziek, leren door doen en rollenspelen of toneelstukjes. De kerndoelen verliezen we hierbij zeker niet uit het oog. We streven ernaar dat de leerlingen deze bereiken.Naast de klassikale en individuele instructie bieden wij de leerlingen de gelegenheid om binnen bepaalde werkuren (dag- of weektaken) zelf te plannen. LEES MINDER

normen en waarden

samen werken, leren en leven

veiligheid en geborgenheid

Wat is de werkwijze van de Juliana Daltonschool voor sociale ontwikkeling?

De Juliana Daltonschool gebruikt naast SCOL als leerlingvolgsysteem ook de methode 'KWINK'. Het team is geschoold in het begeleiden van de groepsdynamica. Om ouders te betrekken, communiceren ze maandelijks via het Julianabericht en de website om thema's ook thuis onder de aandacht te brengen, zodat er een natuurlijke overgang is tussen school en thuis.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Juliana Daltonschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Juliana Daltonschool gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Veiligheidsthermometer om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Juliana Daltonschool?

De Juliana Daltonschool gebruikt KWINK (groep 1-8) en de Gelukskoffer (groep 6 en 8) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.