Basisschool De Zonnewijzer in Bussum

Het team van De Zonnewijzer in Bussum

Current section: team
Lange Heul 149 B
1403 Bussum

Zie hier hoe het team van De Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.8%)
Man (4.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (29.2%)
45-55 jaar (29.2%)
55-65 jaar (20.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.2%)
Direct ondersteunend personeel (39.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten Basisschool De Zonnewijzer Bussum

Bij Basisschool De Zonnewijzer in Bussum begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is voor uw kind. Helaas kan het voorkomen dat een leerkracht onverwachts verhinderd is. We zetten ons maximaal in om de impact hiervan op de leerlingen tot een minimum te beperken en een optimale vervanging te garanderen. Onze eerste prioriteit bij onvoorziene afwezigheid is het inzetten van de andere groepsleerkracht indien deze aanwezig is. Dit zorgt voor een vertrouwd gezicht en minimale verstoring. Indien nodig, schakelen we snel een professionele invalleerkracht in. Vaak betreft dit een gekwalificeerde leerkracht uit ons eigen, vertrouwde team, zodat de leerlingen een bekend gezicht voor de klas krijgen. In het zeldzame geval dat er geen directe vervanging beschikbaar is, worden de leerlingen op de eerste dag verdeeld over de bestaande groepen. Mocht er ook dan geen geschikte vervanging gevonden kunnen worden, dan informeren wij u tijdig. In dat geval krijgt uw kind lesmateriaal mee om thuis zelfstandig mee aan de slag te gaan. Zo waarborgen we het leerproces, ook bij uitval van een leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1/2 zijn gemengd van samenstelling. Wij kiezen daarvoor, omdat het op deze manier mogelijk is de kinderen gelijkmatig over de groepen te verdelen. Ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol. Het blijkt dat de jongste kinderen in een gemengd samengestelde groep sneller wennen. Ook kunnen de oudste kinderen de jongsten helpen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam voor Uw Kind

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Zonnewijzer bieden we wekelijks gerichte extra ondersteuning aan kleine groepen leerlingen. Deze individuele begeleiding, gebaseerd op zorgvuldige observaties en toetsresultaten, is ontworpen om zowel uitdaging te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, als extra hulp op het gebied van taal en rekenen. Onze rekenspecialist, met een gespecialiseerde opleiding, adviseert over effectieve aanpakken om de rekenvaardigheid van uw kind te versterken. Daarnaast ondersteunt onze leesspecialist leerlingen met specifieke leesuitdagingen, waardoor de leesontwikkeling optimaal wordt gestimuleerd. Deze gespecialiseerde begeleiding zorgt ervoor dat elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken op het gebied van taal en rekenen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Het gehele team van De Zonnewijzer is getraind in 'De Vreedzame School', een programma dat focust op het bevorderen van sociale vaardigheden en een positieve groepscultuur. De werkgroep 'De Vreedzame School' zorgt ervoor dat deze principes gedurende het hele schooljaar levendig blijven door middel van gerichte scholingsmomenten. Onze gedragsspecialist, met een masteropleiding (s)EN, draagt bij aan het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen zich sociaal-emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor succesvol leren.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Kleine groepen leerlingen ontvangen wekelijks extra begeleiding gericht op gedrag, werkhouding en taakaanpak. Deze ondersteuning, bepaald op basis van observaties en toetsresultaten, wordt verzorgd door onze gespecialiseerde interne en externe medewerkers. Onze gedragsspecialist, met een masteropleiding (s)EN, biedt expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. In combinatie met de brede ondersteuning van de intern begeleider, zorgen we voor een aangepaste aanpak per kind. Dit stelt ons in staat om elk kind te helpen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve leerstrategieën.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Op De Zonnewijzer hechten we veel waarde aan sport en gezonde beweging. Sportiviteit bevordert niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook belangrijke sociale vaardigheden zoals samenwerken, respect tonen en omgaan met winst en verlies. Voor de jongste leerlingen (groepen 1-2) is er een speelzaal en krijgen zij les van hun eigen leerkracht, aangevuld met wekelijkse gymlessen van een gespecialiseerde vakleerkracht in de grote gymzaal. Oudere leerlingen (groepen 3-8) ontvangen tweemaal per week gymles van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Jaarlijks organiseren we een sportdag en nemen onze leerlingen succesvol deel aan diverse sporttoernooien, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Zonnewijzer hanteert een strikt protocol voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Dit protocol biedt leidraad en waarborgt de veiligheid en het welzijn van al onze leerlingen tijdens schooltijd. Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin eventuele medische zorg conform de geldende richtlijnen wordt verleend. Onze toewijding aan de gezondheid en het welzijn van uw kind staat centraal in ons beleid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Extra Ondersteuning op Basisschool De Zonnewijzer

Ons Beleid voor Leerlingenzorg en Passend Onderwijs

Leerlingenzorg bij De Zonnewijzer Op Basisschool De Zonnewijzer staat de zorg voor elke leerling centraal. Elke school binnen Proceon Scholengroep heeft een toegewijde Intern Begeleider (IB-er). Deze IB-er coördineert de leerlingenzorg op school, ondersteunt leerkrachten bij het bieden van de juiste hulp in de klas en stelt effectieve groepsplannen op. Daarnaast onderhoudt de IB-er contacten met externe instanties om de best mogelijke begeleiding voor elke leerling te garanderen. Groepsplannen en Onderwijsaanpak Voor veel leerkrachten vormt het groepsplan de basis voor de wekelijkse en dagelijkse planning. Dit plan beschrijft hoe de leerkracht, rekening houdend met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen, de gestelde doelen kan bereiken. Het plan biedt inzicht in wat leerlingen nodig hebben om succesvol te zijn in de komende periode. Alle IB-ers binnen Proceon Scholengroep bundelen hun kennis en ervaringen in een actief netwerk. Indien nodig, kunnen we doorverwijzen naar gespecialiseerde externe partners zoals het Samenwerkingsverband UNITA. Passend Onderwijs voor Elk Kind Passend onderwijs is erop gericht een passende plek te vinden voor alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het schoolbestuur van Proceon Scholengroep werkt hierin nauw samen met andere schoolbesturen binnen SWV Unita. Meer informatie over dit initiatief is te vinden op de website http://www.swvunita.nl. Voor vragen over passend onderwijs kunt u contact opnemen met SWV Unita: Noordereinde 54F, 1243 JJ ’s-Gravenvlakt, telefoon 035 800 10 116. Schoolondersteuningsprofiel (SOP) De Zonnewijzer Bij het kiezen van een basisschool is het belangrijk de aangeboden ondersteuning te overwegen, zeker als uw kind extra hulp nodig heeft. Elke school, inclusief De Zonnewijzer, heeft een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat de geboden ondersteuning beschrijft. U vindt dit profiel op onze website: www.zonnewijzer-bussum.nl. Bij een aanmelding waarbij extra ondersteuning nodig is, starten we met een oriënterend gesprek met de schooldirectie. Hierin bespreken we openlijk wat onze school wel en niet kan bieden om uw kind optimaal te begeleiden. Drie cruciale factoren bepalen of wij een passende onderwijsplek kunnen bieden: de specifieke ondersteuningsbehoefte van het kind, de mogelijkheden van de school om deze begeleiding te bieden, en de wensen van de ouders. De schoolbesturen van SWV Unita garanderen dat er voor alle aangemelde kinderen een passende onderwijsplek is. Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning De Zonnewijzer zet zich actief in voor de brede ondersteuning van alle leerlingen. We bieden begeleiding aan kinderen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, verzorgd door deskundige leerkrachten, de intern begeleider en, indien nodig, externe specialisten. De diversiteit aan problematiek vraagt om een flexibele aanpak van ons team. Wij streven ernaar een school te zijn die de maatschappij weerspiegelt, waar alle kinderen welkom zijn. Voordat een kind wordt aangenomen, evalueren we zorgvuldig de ondersteuningsbehoeften van het kind in relatie tot de groepssamenstelling, de zorgzwaarte en de beschikbare ondersteuningscapaciteit van de school. Dit stelt ons in staat te bepalen of De Zonnewijzer de meest geschikte school is. Onze ambitie is om kwalitatief hoogstaand onderwijs te bieden aan alle aangenomen leerlingen. We communiceren transparant over onze capaciteiten en beperkingen, zodat elk kind het onderwijs ontvangt waar het recht op heeft.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan van De Zonnewijzer

Wat zijn de doelen van het schoolplan van De Zonnewijzer?

Het huidige schoolplan van Basisschool De Zonnewijzer bestrijkt de periode 2023-2027. Jaarlijks wordt een gedetailleerd jaarplan opgesteld, waarin een evaluatie van het voorgaande schooljaar plaatsvindt en de doelstellingen voor het komende jaar worden geformuleerd. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter instemming voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). De belangrijkste verbeterdoelen in ons actuele schoolplan zijn gericht op de implementatie van het Expliciete Directe Instructie (EDI) lesmodel voor alle kernvakken. We streven naar een systematische vastlegging en actueel houden van ons beleid. Het onderwijsaanbod wordt continu afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen en hun leefwereld. Dit garandeert kwalitatief hoogstaand onderwijs dat de brede ontwikkeling en nieuwsgierigheid van kinderen bevordert en hen voorbereidt op hun rol als wereldburger. Daarnaast werken we aan het verbeteren van zowel de interne uitstraling als het externe imago van onze school. Voor de realisatie van deze doelen zijn specifieke ontwikkelactiviteiten en eventuele bijscholing beschreven in het schoolplan. Een uitgebreide toelichting hierop is te vinden in het Schoolplan 2023-2027, dat opvraagbaar is bij de directie van De Zonnewijzer.

Hoe realiseert De Zonnewijzer haar onderwijsdoelen?

Binnen Basisschool De Zonnewijzer zijn vier actieve ontwikkelgroepen verantwoordelijk voor het vertalen van de jaarlijkse doelen naar concrete actieplannen. Deze teamdoelen worden gezamenlijk opgesteld, gebaseerd op het overkoepelende schoolplan. Ontwikkelgroepen maken gebruik van beschikbare vergadermomenten en studiedagen om deze doelen te bereiken. Het team hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) onder verantwoordelijkheid van de voorzitter van elke ontwikkelgroep. Deze voorzitters onderhouden regelmatig voortgangsoverleg met de directie, waarbij de stand van zaken wordt besproken en afspraken worden gemaakt. Onze ambitie is om de juiste dingen goed te doen, zodat de kwaliteit van ons onderwijs continu verbetert. Om de onderwijskwaliteit te meten en verbeterpunten te identificeren, maken we gebruik van diverse evaluatie-instrumenten. Dit omvat zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, zoals de Cito leerlingvolgsysteem (trendanalyses en dwarsdoorsnedes tweemaal per jaar) en de doorstroomtoets. Daarnaast voeren we periodiek zelfevaluatievragenlijsten uit voor school- en teamontwikkeling, besproken in een schoolontwikkelgesprek. Elke twee jaar organiseren we een personeelstevredenheidsonderzoek, en om de vier jaar een ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoek (vanaf groep 5). De veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 5 tot en met 8 wordt minimaal jaarlijks gemonitord. De directie en intern begeleiders observeren lessen en klassen. Alle veranderingen en verbeteringen worden gedocumenteerd in het schoolplan en het jaarplan.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Zonnewijzer

Toelichting van de school

Basisschool De Zonnewijzer in Bussum legt de focus op het ontwikkelen van essentiële basisvaardigheden bij jonge kinderen. Wij geloven in een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Door nauwe samenwerking met VVE-peuterspeelzaal De Regenboog, begeleiden we kinderen met een VVE-indicatie soepel naar onze groepen 1 en 2. Deze samenwerking stelt ons in staat om het onderwijs perfect af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling, met speciale aandacht voor ondersteuning waar nodig. In de groepen 1 en 2 werken we met boeiende, thematische lesplannen gebaseerd op de SLO-leerlijnen. Binnen elk thema stellen we duidelijke leerdoelen centraal om een effectieve ontwikkeling te garanderen. Alle leerlingen in deze groepen worden nauwlettend gevolgd in hun ontwikkeling via het innovatieve observatie- en registratieprogramma BOSOS!. Dit helpt ons om hun voortgang te monitoren en het onderwijs continu te optimaliseren.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zonnewijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Zonnewijzer in Bussum biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat een sterke focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een zorgvuldige integratie met peuteropvangfaciliteiten. Ons doel is om alle jonge leerlingen een vliegende start te geven, met aandacht voor hun individuele ontwikkelingsbehoeften en het leggen van een solide basis voor toekomstig schoolsucces.

Ja, Basisschool De Zonnewijzer in Bussum biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat een sterke focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een zorgvuldige integratie met peuteropvangfaciliteiten. Ons doel is om alle jonge leerlingen een vliegende start te geven, met aandacht voor hun individuele ontwikkelingsbehoeften en het leggen van een solide basis voor toekomstig schoolsucces.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang Bussum

Met welke partners werkt Basisschool De Zonnewijzer samen voor het jonge kind?

Basisschool De Zonnewijzer in Bussum werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Regenboog. Deze samenwerking is cruciaal voor een soepele overgang van peuters naar de basisschool, met name voor kinderen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Door deze hechte band kunnen we de continuïteit in de educatieve aanpak waarborgen en optimaal inspelen op de ontwikkelingsfase van elk kind. Dit zorgt voor een vertrouwde en effectieve leeromgeving.

Basisschool De Zonnewijzer in Bussum werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Regenboog. Deze samenwerking is cruciaal voor een soepele overgang van peuters naar de basisschool, met name voor kinderen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Door deze hechte band kunnen we de continuïteit in de educatieve aanpak waarborgen en optimaal inspelen op de ontwikkelingsfase van elk kind. Dit zorgt voor een vertrouwde en effectieve leeromgeving.

Team | De Zonnewijzer in Bussum | [2025] Schoolregister