
De resultaten van Brandsmaschool in Bussum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Brandsmaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Brandsmaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Brandsmaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Brandsmaschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Bij Brandsmaschool streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze focus ligt op een solide basis in zowel taalontwikkeling als rekenvaardigheden, zodat elke leerling goed voorbereid is op de volgende stap in hun educatieve reis.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten van de Brandsmaschool
Het streefniveau markeert een ambitieuzer niveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, afhankelijk van de specifieke leerlingpopulatie, een eigen doelstelling vast voor het percentage leerlingen dat het streefniveau moet behalen. Dit percentage wordt de specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. De Brandsmaschool zet zich actief in om leerlingen te stimuleren en uit te dagen om hun potentieel volledig te benutten en ook het streefniveau te overtreffen. Wij geloven in het bieden van uitdagend onderwijs dat aansluit bij de individuele capaciteiten van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Brandsmaschool?
Op de Brandsmaschool in Bussum begeleiden we leerlingen van groep 7 tot en met 8 naar het best passende vervolgonderwijs. In groep 7 vindt een oriënterend prognosegesprek plaats, gevolgd door een voorlopig schooladvies in januari van groep 8. Het definitieve, zorgvuldig overwogen advies wordt uiterlijk eind maart gepresenteerd. Dit proces wordt gedragen door onze ervaren leerkrachten, de toegewijde intern begeleider en de schooldirectie. Het schooladvies op de Brandsmaschool wordt samengesteld op basis van een holistische benadering. We analyseren de resultaten uit ons uitgebreide leerlingvolgsysteem, inclusief methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen uit voorgaande schooljaren en de huidige groep 8. Daarnaast wegen de dagelijkse observaties van de leerkrachten zwaar mee. Zij beoordelen aspecten als werkhouding, taakgerichtheid, motivatie en zelfstandigheid, omdat deze cruciaal zijn voor de verdere academische ontwikkeling van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Brandsmaschool: Samen Groeien
De Brandsmaschool omarmt de UNESCO-werelddoelen als leidraad voor ons onderwijs, zoals gedetailleerd beschreven in de sectie 'Het Onderwijs'. We koesteren een omgeving waarin bestuur, leerkrachten, ouders en leerlingen oprechte interesse en waardering voor elkaar tonen. Respectvol omgaan met elkaar, zorg voor onze omgeving, behulpzaamheid en attentheid staan centraal. We vieren de uniciteit van elk individu en bevorderen een positieve, ondersteunende sfeer voor alle leerlingen.
Wereldburgerschap bevorderen
Zorgzaamheid en onderlinge steun
Respect voor diversiteit
Hoe bevordert de Brandsmaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school kenmerkt zich door een kleinschalige en veilige omgeving, waarin iedereen elkaar kent. Ouderbetrokkenheid is hoog en we organiseren tal van binnen- en buitenschoolse activiteiten. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming maken we gebruik van de methodes 'Gelukskoffer' en 'Trefwoord'. Het schooljaar starten we met 'De Gouden Weken', een periode waarin we extra aandacht besteden aan groepsvorming, zelfs bij reeds bestaande klassen. Halverwege het jaar herhalen we deze focus met 'De Zilveren Weken' om de sociale cohesie te versterken. Meer details over deze unieke aanpak vindt u op: De Gouden en de Zilveren Weken.
Welke systemen gebruikt de Brandsmaschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, hanteert de Brandsmaschool het volgende registratiesysteem:
- Leerling in Beeld
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Brandsmaschool?
De Brandsmaschool zet diverse bewezen methodes in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:
- SOEMO-kaarten
- Taakspel
- Gelukskoffer
- Trefwoord
Onderwijsinspectie Rapport: Brandsmaschool Presteert Sterk
De Brandsmaschool heeft gedurende het schooljaar 2019-2020 en het begin van het schooljaar 2021-2022 actief deelgenomen aan een uitgebreid onderzoek van de Onderwijsinspectie. Dit onderzoek richtte zich specifiek op de effectiviteit en organisatie van online onderwijs. De inspectie was zeer positief over de manier waarop de Brandsmaschool het online lesgeven had ingericht. Onze school voldeed daarmee ruimschoots aan alle gestelde eisen en verwachtingen. De positieve beoordeling van onze medewerking en de uitvoering van het online onderwijs was zo treffend, dat de inspectie besloot dit uit te breiden tot een vierjarig onderzoekstraject. Dit vierjarige traject onderstreept de toewijding van de Brandsmaschool aan kwalitatief hoogstaand en adaptief onderwijs, ook in uitdagende periodes. Wij zijn trots op deze erkenning en blijven ons inzetten voor de beste leerervaringen voor al onze leerlingen.