Openbare Basisschool 't Partoer
Lauermanstraat 21 A
9251 AX Burgum

Schoolweging

Schoolweging
35.78
Spreiding
5.83

De schoolweging van ’t Partoer is 35,78 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 86,29% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke ondergrens van 85% voor het fundamenteel niveau, hoewel dit lager is dan het regionaal gemiddelde van 93,36%. De school voldoet hiermee aan de basisnorm.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 44,86% een score boven de eigen signaleringswaarde van 36,3% voor het streefniveau, maar blijft achter bij het regionaal gemiddelde van 49,21%. Dit reflecteert de uitdagingen binnen een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een breed spectrum: 23,4% onbekend advies, maar bij de bekende adviezen domineert havo (17,02%) en vmbo-k (17,02%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (6,38% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). De relatief lage theoretische uitstroom hangt mogelijk samen met de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t PartoerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school verzamelt vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen. Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde gebeurt dit vanaf groep 3 met betrouwbare en valide methode- en niet-methode toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus. Leraren vergelijken deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Met behulp van het digitale programma Klasseplan wordt in de groepen 3 t/m8 het onderwijs dagelijks geanalyseerd, geëvalueerd en bijgesteld volgens de PDCA. In de groepen 1 en 2 wordt in 2024-2025 met Klasseplan een pilot gedraaid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (9,26% vs. 11,81% landelijk). Daarbij stroomt 31,48% boven advies door, wat wijst op zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij het beleid om leerlingen niet te overvragen gezien de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Onze school is veelkleurig. Onze leerlingen komen uit alle delen van de wereld. En zo hoort het ook een multiculturele wereld. Onze leerlingen zullen, als zij volwassen zijn, te maken krijgen met een grote verscheidenheid aan culturen. Wij bereiden ze daar nu al op voor.

actieve/sociale wereldburgers

samen oplossing denken en doen

plezier!

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Partoer voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Partoer werkt met KiVa, een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Het programma richt zich op de groep als geheel, met het motto: samen maken we er een fijne school van! KiVa is wetenschappelijk bewezen effectief in het verbeteren van het school- en leerklimaat, het verhogen van de leeropbrengsten en het welbevinden van leerlingen, het tegengaan van pesten en het voorkomen en verminderen van depressieve gevoelens bij leerlingen. Het leert leerkrachten vaardigheden aan om groepsproblemen te voorkomen en te verhelpen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Partoer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Partoer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, het KiVa volgsysteem en LVS Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Partoer?

Openbare Basisschool 't Partoer gebruikt KiVa, Rots en Water en de Gouden en Zilveren Weken als methodes voor sociaal-emotioneel leren.