
Schoolweging
De schoolweging van De Reinbôge Burgum is 30,13 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. De consistente scores sinds 2018 (altijd >95%) tonen een stabiele onderwijskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,5% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Reinbôge ruim boven de inspectienorm van 47,1% (+17,4%). Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 57,8%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. De score benadert die van categorale vwo-scholen in de regio (68,2%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief ambitieuze adviezen: 23,7% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 10,5% havo/vwo-combinatie. Toch blijft praktijkgericht onderwijs met 7,9% vmbo-b/k advies relevant, iets boven het landelijk gemiddelde (5,5%). Opvallend is het ontbreken van 'onbekend' advies, tegen 2,1% bij vergelijkbare scholen. De brede adviesrange (van vmbo-b tot vwo) past bij de hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Reinbôge Burgum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.39 | 175.2 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweejaarlijks worden in de groepen 3 t/m 8 landelijk genormeerde toetsen afgenomen. De Reinbôge maakt gebruik van het Cito Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Op deze manier volgen wij de leerontwikkeling van onze leerlingen en evalueren wij als school of we goed onderwijs geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 39,3% boven advies uitkomt (regionaal 25,3%). Dit hoge niveau van onderadvisering past bij het conservatieve adviesbeleid dat de school in het jaarverslag beschrijft. De cijfers onderstrepen de effectiviteit van het monitoren van doorstroomresultaten.
Sociale ontwikkeling
Kinderen hebben behoefte aan relaties op school, zowel met hun leerkrachten als met andere kinderen. Ze willen het gevoel hebben erbij te horen, deel uit te maken van een gemeenschap. Wij zien de school als zo'n pedagogische gemeenschap, waarin de leerkracht het verschil maakt! Een leerkracht die pedagogisch sterk is onderlegd, creëert een veilige leeromgeving in zijn klas. De leerkracht motiveert kinderen tot goede prestaties en gezond sociaal gedrag. De leerkracht helpt kinderen groeien tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen. Een leerkracht schept in de klas situaties die leerlingen in een leermodus brengt en houdt! Leren vindt plaats door middel van interactie. Daarvoor is een relatie nodig met een leerkracht die zijn vak verstaat en die: beschikbaar is; verbindt; vertrouwt; talent oproept; werkt vanuit zijn eigen persoon. De kwaliteit van de interactie bepaalt de kwaliteit van het pedagogische klimaat. De leerkrachten zijn zich bewust van de eigen waarden waarvoor zij staan en van de waarden van de school. Deze komen tot uitdrukking in hun pedagogische uitgangspunten en het onderwijsconcept van de school. In de school is daarover overeenstemming , neergelegd in het schoolconcept. Leren is leuk en school is een fijne plek! De uitdaging voor leerkrachten is dat zij zich steeds afvragen wat op dat moment ‘goed handelen’ is. Het gaat om de intermenselijke relatie en om keuzes vanuit de identiteit. Het gaat om oprechte belangstelling. Houding en keuzes hebben alles te maken met wie je bent en hoe je wilt zijn. LEES MINDER
Inspiratie
Geborgenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Reinbôge voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt het Groeps Dynamisch Onderwijsconcept om leerlingen te begeleiden in hun sociale ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Reinbôge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Reinbôge?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.