
Schoolweging
De schoolweging van De Arke Burgum is 27,95 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% behaalt de school ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%). Dit blijft consistent boven het landelijk gemiddelde (96,4%), wat de basiskwaliteit onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 61,3% overtreft de signaleringswaarde van 50,1%, wat wijst op effectief maatwerk. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 61,1%. De focus op 'Friese plaatsingswijzer' en aanpassingen na eindtoetsen dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 22,58% vwo (vergeleken 18,61% landelijk) versus 9,68% vmbo-b (landelijk 5,52%). De sterke vmbo-(g)t-score (32,26%) laat zien dat de school praktische én theoretische routes ondersteunt. Dit past bij de gebruikte Friese plaatsingswijzer.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Arke Burgum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,88% zit onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 29,27% boven presteert. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces dat ruimte laat voor groei, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 65,85% op advies weerspiegelt realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Uw kind gaat naar school om veel te leren. Wij zijn ervan overtuigd dat uw kind zich pas goed kan ontwikkelen als er een veilige sfeer op school heerst. Dat betekent dat we respectvol met elkaar omgaan. Wij houden rekening met de mogelijkheden van ieder kind en accepteren eventuele beperkingen. Elk kind is uniek en krijgt de ruimte te ontdekken wie het werkelijk is. Kinderen mogen fouten maken en krijgen iedere dag een nieuwe kans. Wij leren onze leerlingen om zo ook met anderen om te gaan. Een veilige leeromgeving vormt de basis voor het onderwijs op CBS De Arke. LEES MINDER
Welbevinden
Samenwerken
Herstelrecht en steungroepen
Hoe bevordert Christelijke Basisschool De Arke de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Christelijke Basisschool De Arke werken alle leerkrachten samen met de leerlingen aan een veilig groepsklimaat. Dit gebeurt door groepsvormende activiteiten, preventie van grensoverschrijdend gedrag door gewenst gedrag te versterken en duidelijke regels te hanteren, vroegtijdige signalering van problemen, en actie ondernemen waar nodig door herstelrecht toe te passen en de oplossingsgerichte steungroep in te zetten. Pesten wordt niet geaccepteerd en incidenten worden geregistreerd. Kinderen krijgen de kans om herstelacties uit te voeren om weer volwaardig deel uit te maken van een veilig schoolklimaat. Kinderen die zich buitengesloten voelen of gepest worden, kunnen rekenen op steun van de leerkrachten, de groep en hun ouders.
Welke methoden gebruikt Christelijke Basisschool De Arke om de sociale opbrengsten te registreren?
Christelijke Basisschool De Arke gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Christelijke Basisschool De Arke?
Christelijke Basisschool De Arke maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, SOEMO-kaarten en Kwink.