Openbare Basisschool De Kirreweie
Julianastraat 47
4328 AR Burgh-Haamstede

Schoolweging

Schoolweging
29.83
Spreiding
5.53

De schoolweging van De Kirreweie is 29,83 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,67% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,71%). Vooral de resultaten voor begrijpend lezen (gem. 85% van leerlingen scoort voldoende) dragen hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau. Dit ligt iets onder het vergelijkingspercentage (57,30%) maar ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45,5%. De scores voor rekenen-wiskunde zijn hierbij een aandachtspunt, wat terugkomt in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een nadruk op gemengde/theoretische leerwegen: 50% vmbo-(g)t/havo en 20% vmbo-k/-(g)t. Het aandeel vwo-adviezen (10%) blijft achter bij de regionale vergelijking (18,61%). Wel valt de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen op (0% vs 1,01% regio), wat past bij het pedagogisch uitgangspunt 'elk kind heeft cognitief potentieel'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KirreweieGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens hun schoolloopbaan worden de leerlingen regelmatig gevolgd om te zien of datgene wat geoefend is er ook goed “in zit”. Hiervoor hanteren we methode gebonden toetsen en methodeonafhankelijke toetsen, zoals toetsen van AVI (gericht op het technisch lezen), Begrijpend Lezen, Rekenen/Wiskunde en Spelling/Taalverzorging. In groep 8 wordt de Doorstroomtoets afgenomen. In groep 1 en 2 gebruiken we als signalering een observatie systeem. Door middel van het leerlingvolgsysteem wordt iedere leerling in kaart gebracht. Dit gebeurt volgens landelijke normen. Zo kan al vroegtijdig gesignaleerd worden hoe de prestaties van de leerling zijn. Ononderbroken ontwikkeling: We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze de leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LOVS KanVas (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning. Om de ononderbroken ontwikkeling te waarborgen, hanteren we normen voor verlengen (12%), zittenblijven (3%) en de schoolloopbaan (5%). Als de normen overschreden worden, stellen we interventies vast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 45,45% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk 25,27%), terwijl niemand onder advies uitkomt. Dit bevestigt het in het schoolplan beschreven 'ambitieuze doch realistische' adviesbeleid. De stijging van havo/vwo-instroom naar 65% in recente jaren onderbouwt deze aanpak.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt van goed onderwijs is het bieden van een veilige leer-/ werk- en leefomgeving aan ten eerste kinderen, maar ook aan leerkrachten en ouders. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen geloof, ras, sekse of geaardheid. Leerlingen, medewerkers, ouders en andere betrokkenen voelen zich veilig op school (sociaal, psychisch en fysiek). Pedagogisch klimaat De Kirreweie creëert een sfeer waarin leerlingen, ouders en leerkrachten zich sociaal en fysiek veilig en ondersteund kunnen voelen. Om ervoor te zorgen dat leerlingen zich veilig voelen en op een respectvolle manier met elkaar omgaan is het belangrijk dat leerkrachten het goede voorbeeld geven. Dit doen zij door de leerlingen positieve persoonlijke aandacht te geven, in gedrag en taalgebruik, voor alle leerlingen respect te tonen, door het zelfvertrouwen van de leerlingen te bevorderen en weloverwogen gebruik te maken van complimenten en correcties. We stellen duidelijke regels die iedereen dient te respecteren. We zijn betrokken bij de ontwikkeling van de leerlingen en tonen oprechte belangstelling. Door het organiseren van verschillende activiteiten worden de ouders bij de school betrokken. Het team van De Kirreweie heeft belangstelling voor en interesse in de ouders en hun kind(eren) en probeert vanuit een open houding met hen te communiceren. Zowel informeel als formeel (OR/MR). Ouders zijn onze partners. We geven systematisch vorm aan een positief en veilig klimaat door de inzet van een programma voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze ontwikkeling bewaken we met behulp van een signaleringsinstrument. Zodra er problemen gesignaleerd worden, wordt er een specifiek groepsplan of individueel handelingsplan gemaakt. Pestgedrag pakken we aan op basis van vaste afspraken. We werken volgens het pestprotocol. De school blijft zo een prettige omgeving voor leerlingen. Het is onderdeel van ons dagelijks handelen. Bijvoorbeeld door: - Het scheppen van een goede werksfeer - Het bevorderen van een prettige omgang - Waarden en normen bewaken - Leerlingen serieus nemen - Taken en verantwoordelijkheden met hen delen - Voorkomen en oplossen van ruzie en pesten - Opstellen van school-en klassenregels - Goede contacten onderhouden met de ouders, op basis van wederzijds vertrouwen - Effectief handelen bij calamiteiten - De klas en het gebouw veilig inrichten en goed gebruik ervan stimuleren - Inspraak en betrokkenheid bevorderen De school heeft in 2015 het predicaat Fysieke veiligheid gekregen. Hieronder vallen de volgende onderdelen: - Fysieke veiligheid van het schoolgebouw - Fysieke veiligheid van het schoolplein - Fysieke veiligheid tijdens de gymlessen - Verkeersveiligheid- Brandveiligheid- Gehoorveiligheid - School- en klassenregels School en samenleving: Op een sociaal veilige school voelen kinderen zich thuis. Ze komen graag naar school en voelen zich serieus genomen door de leerkrachten. Wij tolereren geen discriminatie en seksuele intimidatie. De school heeft een vertrouwenspersoon, een veiligheidscoördinator en een anti-pest coördinator. De veiligheidscoördinator speelt vanuit haar functie en werkzaamheden een belangrijke rol in de advisering rond het veiligheidsbeleid. Zij is samen met de directie verantwoordelijk voor het continueren van het veiligheidsbeleid in de school. De veiligheidscoördinator Birgitte de Ruiter is aanspreekpunt in de school voor leerlingen, teamleden, ouders en externe partijen. De veiligheidscoördinator is in het bezit van een BHV-diploma. Op De Kirreweie zijn 4 teamleden in het bezit van een BHV-diploma. De school houdt 1 maal per jaar een brandoefening. Het gebouw is voorzien van pictogrammen en bewegwijzering in geval van nood. In elk lokaal is een calamiteitenplan aanwezig. Het schoolgebouw heeft een gecertificeerd brandveiligheid vergunning van de brandweer en een verkeerveiligheidlabel van ROVZ. We werken samen met politie, justitie en jeugdzorg/GGD. Het invoeren van gedragsregels waar kinderen, ouders en het team zich aan behoren te behouden zijn afgestemd op ons onderwijs. Hierdoor ontstaat een veilig klimaat waarbinnen de school problemen al in een vroeg stadium kan onderkennen en daarop kan reageren. Het veiligheidsbeleid van de school is niet alleen bedoeld om kinderen een veilige plek te bieden. Ook het team heeft vanzelfsprekend recht op een veilige omgeving. Verbaal en fysiek geweld tegen onderwijzend personeel is ontoelaatbaar. Veiligheid: eis van kwaliteit: Daar waar de school de vindplaats is van veiligheid en ook van geweld, is de school ook verantwoordelijk en handelt, normeert, spreekt aan en past toe. In de tweede plaats is de overheid aan zet, die is verantwoordelijk voor de omvang van middelen, voor condities en faciliteiten waarmee de school kan werken. Daar waar de praktijk op school landelijk beleid weerspiegelt: zijn de gevolgen daarvan tevens een spiegel voor de overheid. De school is degene die het doet: onderwijs voor alle kinderen, op een plek die veilig is voor iedereen. Dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het bestuur als werkgever en ook van het team, ouders en de kinderen zelf, zonder de illusie alles en iedereen onder controle te kunnen hebben, wat telt is de duidelijkheid van het goede voorbeeld, in gedrag van de leiding ten opzichte van de leerkrachten, van de leerkracht ten opzichte van de leerlingen en van iedereen daar omheen. De overheid is degene die het mogelijk maakt: bekostiging van mensen en middelen op school. Zonder duidelijkheid daarover staat de school in z’n eentje, machteloos. Als basis voor aanspraak op leiding en leerkrachten, op ouders en kinderen, op omgeving en overheid, met kans op verbetering, zonder garantie dat er geen ongelukken kunnen gebeuren. Een veilige school verzekert zich van het commitment van de ouders, voor de support van hun kind als leerling, voor diens succes op school. We moeten op elkaar kunnen rekenen om succes te kunnen behalen. Op De Kirreweie voelen mensen zich veilig en thuis. Er is bescherming als het nodig is, zodat het plezierig werken en leren is. Er wordt veel aandacht gegeven aan het voorkomen en aan het oplossen van problemen of conflicten. Pesten in wat voor vorm dan ook, wordt niet geaccepteerd. De Kirreweie beschikt over een incidentenregistratie van Parnassys. Hierin worden ongelukken, bijna ongelukken en ongewenst en onacceptabel gedrag in de school geregistreerd. Vervolgens worden deze geëvalueerd en zo mogelijk vinden er aanpassingen of wijzigingen plaats. LEES MINDER

oefenplaats naar wereldburger

Samen verschil+overeenkomsten

respect/verdraagzaamheid/sfeer

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kirreweie voor sociale ontwikkeling?

Voor sociaal-emotioneel leren werkt Openbare Basisschool De Kirreweie in alle groepen met de Kanjer trainingen. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met de KanVas vragenlijst. Leerkrachten en leerlingen nemen twee keer per jaar de vragenlijst af. Daarnaast neemt de school jaarlijks in groep 6, 7 en 8 een tevredenheid en veiligheids vragenlijst af op groepsniveau en noteren de bevindingen in een groepshandelingsplan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kirreweie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Kirreweie gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kirreweie?

Openbare Basisschool De Kirreweie gebruikt de Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.