
Schoolweging
De schoolweging van De Grondtoon Bunschoten-Spakenburg is 31,90 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 95.95% van de leerlingen behaalt dit basisniveau. Dit ligt significant boven de landelijke norm van 85% en toont een stevige basiskwaliteit. De score is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (+0.72%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Hiermee overtreft de school de verwachtingen voor haar leerlingenpopulatie. Het verschil met vergelijkbare scholen (-7.17%) toont echter uitdagingen in het bereiken van hogere referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren een tweeledige focus: 25.93% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (havo/vwo/vwo), tegenover 14.81% praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k en praktijkonderwijs). Het percentage vwo-adviezen (11.11%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (18.61%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging. Opvallend is het sterke aandeel gecombineerde adviezen (22.22% vmbo-(g)t / havo+), wat wijst op zorgvuldige doorstroomdiagnostiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Grondtoon Bunschoten-Spakenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (27.27%) van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit roept vragen op over de aansluiting met het vervolgonderwijs. Desalniettemin scoort 12.12% boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en individuele leerlijnen in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
We stimuleren leerlingen om respect te tonen voor zichzelf en anderen en ontwikkelen empathie door hen te leren zich in te leven in de gevoelens en perspectieven van anderen. Dit creëert een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. We moedigen leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en leerproces. Dit omvat het ontwikkelen van zelfbewustzijn en zelfstandigheid, zodat leerlingen zelfverzekerd en verantwoordelijk handelen in hun dagelijks leven. We ondersteunen de ontwikkeling van zelfvertrouwen door leerlingen te helpen hun sterke punten te herkennen en hun talenten te ontwikkelen. We moedigen een groeimindset aan, waarbij fouten worden gezien als leermogelijkheden en uitdagingen worden aangepakt met doorzettingsvermogen. We bevorderen een cultuur van inclusie en gelijkheid, waarbij iedere leerling gelijke kansen krijgt en zich welkom voelt, ongeacht achtergrond, capaciteiten of omstandigheden. We streven naar een omgeving waarin diversiteit wordt gevierd en iedereen zich thuis voelt. We creëren een veilige leeromgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om zichzelf te zijn en te groeien. Het welzijn van onze leerlingen staat centraal, en we zorgen voor een ondersteunende en zorgzame atmosfeer. Door deze kernwaarden na te streven, willen we ervoor zorgen dat onze leerlingen niet alleen goed voorbereid zijn op hun verdere onderwijsloopbaan, maar ook op hun rol in de samenleving. We geloven dat een sterke sociale basis bijdraagt aan het succes en welzijn van onze leerlingen, zowel binnen als buiten de school LEES MINDER
Geloof, respect en betrokkenheid
Leren leren en eigenaarschap
Zelfbewuste kinderen
Wat is de werkwijze van CBS De Grondtoon voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van CBS De Grondtoon zijn vastgesteld in samenspraak met het bestuur en het onderwijsteam waarbij input en feedback en evaluaties zijn verwerkt om zo de kernwaarden te formuleren en goed te keuren. De Kanjertraining is de methode die wordt gebruikt vanwege de bewezen effectiviteit in het bevorderen van sociale en emotionele vaardigheden zoals respect, empathie en samenwerking. De registratievorm is met observatie, vragenlijsten en voortgangsrapporten om de voortgang en effecten van de Kanjertraining systematisch te monitoren en waar nodig bij te sturen. De visie wordt uitgedragen door de Kanjertraining te integreren in de de dagelijkse onderwijspraktijk en leerkrachten krijgen training en bijscholing om de methode effectief toe te passen. Ouders worden betrokken via informatieavonden en workshops.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Grondtoon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Grondtoon gebruikt Kanvas als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Grondtoon?
CBS De Grondtoon gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.