
De resultaten van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel in Buitenpost
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel
De schoolweging van De Fontein Buitenpost is 29,03 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Fontein - school met de Bijbel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Fontein - school met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
96,77% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (96,37%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 60,22% een hoger streefniveau dan de signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft zowel het inspectiedoel als het vergelijkingsgemiddelde (60,51%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hierbij effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel?
De school adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 44,44% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio) en 44,44% havo/vwo-advies (havo 22,22%, havo/vwo 11,11%, vwo 11,11%). Dit contrasteert met slechts 11,11% vmbo-k (iets hoger dan regio 9,17%). De brede spreiding past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Fontein Buitenpost | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de kinderen volgen we op meerdere manieren: observatie, correctiewerk, toetsen uit de methode en methode-onafhankelijke toetsen van Cito. Deze toetsen worden naast de methode-gebonden toetsen afgenomen. Ook correctiewerk geeft veel informatie over de verwerking van de leerstof. De scores van deze toetsen worden in het leerlingvolgsysteem opgenomen en gedurende de gehele schoolperiode gevolgd en digitaal bewaard. Door vroegtijdige signalering kunnen wij op tijd ons leerstofaanbod aanpassen aan de groep of een individuele leerling. Een leerling kan best een eigen programma hebben en dan toch goed in de groep meedraaien en zich daar lekker bij voelen. Aangezien de cijfers ook iets zeggen over het groepsniveau, gebruiken we de gegevens om te kijken hoe onze school scoort. We doen dit na de afname van de toetsen in februari en juli. Een school met leerlingen als die van ons, moet een bepaalde vaardigheidsscore kunnen halen op groepsniveau. We hebben een aantal normen/doelen daarvoor opgesteld. Per Cito-ronde kijken we of we de doelen hebben gehaald. We kijken daarbij wat goed is gegaan, wat we willen voortzetten en we kijken ook naar wat beter zou kunnen. Verder geldt wat ons betreft dat Citotoetsen momentopnamen blijven die naast het andere werk van de leerlingen gebruikt worden om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (21,43%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijk hangt dit samen met de spreiding in schoolweging (4,89). Positief is dat 21,43% boven advies presteert, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring in het leerlingvolgsysteem.
Sociale ontwikkeling
De opdracht die God mensen geeft, is Hem lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. We zijn dus verantwoordelijk voor de manier waarop we met anderen omgaan. Daarnaast zijn we afhankelijk van Hem om ons daarbij te helpen. Gelukkig heeft God ons elkaar gegeven; we kunnen veel van elkaar leren. Als volwassenen willen we de de kinderen en elkaar daarom voorleven wat het is om Christen te zijn in deze wereld.
Heb je naaste lief als jezelf
Leef met verantwoordelijkheid
Leef in afhankelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Fontein - school met de Bijbel zijn gebaseerd op de mensvisie en visie op onderwijs die met het team zijn opgesteld. Deze visie wordt uitgedragen in de manier waarop kinderen gedrag aanleren, gesprekken over gedrag/houding en de manier van corrigeren. De Gouden Weken aan het begin van het schooljaar besteden veel aandacht aan positieve groepsvorming en gewenst gedrag. Er zijn wekelijkse of tweewekelijkse lessen sociale vaardigheden met behulp van de Kanjermethode.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Fontein - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Fontein - school met de Bijbel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.