Basisschool De Schatkist
De Korenbloem 2
6021 LW Budel

Schoolweging

Schoolweging
29.03
Spreiding
6.41

De schoolweging van De Schatkist Budel is 29,03 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit. De school scoort hiermee 2,7% hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,03) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vmbo-k adviezen (23,3% vs. 9,2% regionaal). Tegelijkertijd krijgt 16,7% vwo-advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (18,6%). De combinatie van praktijkgericht onderwijs (3,3% vmbo-b) en theoretische doorstroom (36,7% havo/vwo) reflecteert een diverse aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Schatkist BudelGemeente AmsterdamNederland
LIB176176.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten m.b.v. het CITO leerlingsvolgsysteem. De school heeft zijn ambities bepaald voor de 4 hoofdvakgebieden en deze zijn terug te vinden in het document schoolambities. Dit document wordt structureel meegenomen in de groepsbespreking. De acties op basis van de tussenresultaten worden omschreven in het groepsplan. 3 keer per schooljaar vindt er een groepsbespreking plaats met de leerkracht en Kwaliteitsondersteuner waarin de tussenresultaten en het groepsplan besproken worden en acties worden uitgezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,6% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 19,2% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. De school benadrukt in haar beleid 'realistische perspectieven met groeimogelijkheden'.

Sociale ontwikkeling

Naast leervakken vinden wij ook de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden erg belangrijk. Als school proberen we hiervoor een veilige en gediciplineerde schoolomgeving te creëren, waar kinderen met respect worden benaderd. De kinderen leren anderen met hetzelfde respect tegemoet te treden.

Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor een ander

Zorg goed voor je omgeving

Wat is de werkwijze van Basisschool De Schatkist voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Schatkist werkt structureel met methodes die het sociaal-emotioneel leren bevorderen. De school gebruikt de lesmethode Kwink voor de groepen 1 t/m 8. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Indien nodig en wenselijk worden de op school werkzame gecertificeerde Rots en Water leerkrachten ingezet. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt jaarlijks gescreend door middel van de leerlingvolgsystemen: "Kijk!" voor de kleuters en "Kindbegrip" voor de kinderen van groep 3 tot en met 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Schatkist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Schatkist gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Schatkist?

Basisschool De Schatkist gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Rots en Water.