SBO De Boemerang
De Insel 21
6442 AJ Brunssum

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen richten zich sterk op praktische routes: 41.18% praktijkonderwijs (iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 40.63%). VMBO-adviezen zijn verdeeld over vmbo-b (17.65%) gecombineerd met vmbo-b/k (11.76%), wat lager is dan bij soortgelijke scholen (27.69% vmbo-b). Slechts 5.88% krijgt een vmbo-(g)t advies, tegenover 3.51% landelijk. Dit onderstreept de focus op maatwerk voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Boemerang BrunssumGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken gebruik van een overzicht voor elk kind waarin we kunnen zien of een kind zich in de praktijk ook ontwikkelt binnen het uitstroomperspectief dat we voor de individuele leerling hebben vastgelegd. Door het halfjaarlijkse invullen van de vaardigheidsscores van de afgenomen Cito-toetsen laat het overzicht door een kleur zien of de leerling zich binnen het profiel ontwikkelt. Het uitstroomperspectief kleurt dan groen. Blijkt de score te laag te zijn, dan kleurt het uitstroomperspectief rood en bij een score die boven het uitstroomperspectief valt wordt deze blauw gekleurd. Een rood signaal betekent dat de leerkracht moet gaan zoeken naar de oorzaak van het achterblijven en mogelijk aanpassingen moet doen t.a.v. het onderwijsaanbod. De leerkrachten volgen samen met elk kind een lang en gedetailleerd leerproces. Het is van groot belang, dat er wordt bijgehouden of het kind het leerproces kan volgen. Op SBO de Boemerang werken we volgens de principes van Opbrengstgericht en Handelingsgericht Werken. Hierbij horen de volgende uitgangspunten: 1. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal 2. Het gaat om afstemming en wisselwerking 3. De leerkracht doet er toe 4. Positieve aspecten zijn van groot belang 5. We werken constructief samen 6. Ons handelen is doelgericht 7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant Twee maal per jaar volgen we de cyclus van HGW. De eerste cyclus vindt plaats van september tot februari en de tweede cyclus van februari tot juli. De cyclus start met het waarnemen (a): verzamelen van alle beschikbare gegevens, zoals toetsresultaten uit ons Cito leerlingvolgsysteem, resultaten uit ZIEN! (ons volgsysteem voor de sociaal emotionele vaardigheden), resultaten uit onze eigen screeningsinstrumenten en observaties in de groepen. Dan volgt het begrijpen (b): door gegevens te analyseren en met elkaar in verband te brengen wordt getracht verklaringen te vinden en te ontdekken wat het betekent voor ons onderwijsaanbod. Vervolgens gaan we plannen (c): geanalyseerde onderwijsbehoeften en voorgenomen acties worden omgezet in diverse plannen. Tot slot komt de fase van het realiseren (d): de plannen worden zo goed mogelijk uitgevoerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat hoger is dan het vergelijkingsgemiddelde (62.93%). 16.67% zit onder advies (landelijk: 11.81%), wat mogelijk samenhangt met de complexere ondersteuningsvragen. De school benadrukt in haar beleid het belang van realistische adviesvorming, passend bij de ontwikkelmogelijkheden van de leerling.