RK BS De Caleidoscoop
Essenstraat 1
6444 CL Brunssum

Schoolweging

Schoolweging
29.78
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Caleidoscoop Brunssum is 29,78 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,0% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). De minimumniveaus voor taal en rekenen worden hier structureel overstegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau aanzienlijk: 68,0% van de leerlingen behaalt dit hoogste niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit is een significant verschil ten opzichte van vergelijkbare scholen (57,8%), wat wijst op effectieve ondersteuning van cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 60% van de leerlingen krijgt een havo-, havo/vwo- of vwo-advies (vs. 45,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde vmbo-k/-gt-adviezen (28%), wat past bij de brede differentiatiecapaciteit van de school. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% onder het regionale gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Caleidoscoop BrunssumGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Samen met IB-er, Team en MT bespreken wij de trendanalyses en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groeps- en leerling-analyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak (groepsplan) voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties meegenomen, samen met de verschillende analyses -voortkomend uit de tussenresultaten - wederom een volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met IB en directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

onbekend

Sociale ontwikkeling

Met onze onderwijskundige visie en uitgangspunten leggen we de basis voor een veilig school-klimaat. Hiermee willen we ervoor zorgen dat medewerkers en leerlingen zich dusdanig thuis, veilig en vertrouwd voelen, dat zij zich kunnen ontplooien op ieders eigen wijze. De nadruk ligt dan ook op de sociale veiligheid, op het welbevinden van medewerkers en leerlingen op hun school. Uiteraard wordt de fysieke veiligheid daarbij niet uit het oog verloren. Op onze school is het streven erop gericht vooral in preventieve sfeer te werken aan ieders veiligheid (“voorkomen is beter dan genezen”). Daarnaast dient er eveneens adequaat te worden ingespeeld op problemen van alledag die zich voorkunnen doen (pesten, agressie, conflicten). Door de fysieke veiligheid te blijven monitoren en waarborgen en tegelijkertijd door het sociale klimaat in de school zo optimaal mogelijk te houden (veel aandacht voor sociale vaardigheden, wijze van zorg voor en omgang met elkaar) trachten we aldus een zo prettig, veilig en open mogelijke sfeer van respect en vertrouwen te creëren. Wij realiseren ons dat daarmee niet alle problemen kunnen worden voorkomen, maar tegelijkertijd zijn wij van mening dat dit wel de basis moet zijn. LEES MINDER

Respect

Openheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van RK BS De Caleidoscoop voor sociale ontwikkeling?

Schoolveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoolleiding, het team, leerlingen, ouders/verzorgers, bezoekers en externe partners. Iedereen heeft een taak in het waarborgen van de fysieke en sociale veiligheid op RK BS De Caleidoscoop.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK BS De Caleidoscoop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK BS De Caleidoscoop gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK BS De Caleidoscoop?

RK BS De Caleidoscoop gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en Kleur op school als methoden voor sociaal-emotioneel leren.