
De resultaten van Basisschool De Opstap in Brunssum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Opstap, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Opstap bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Opstap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: De basis voor succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit geldt als een cruciale graadmeter voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren in leren
Het streefniveau biedt een uitdagender leerperspectief dan het fundamentele niveau. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om het prestatievermogen van de school op dit ambitieuze niveau te beoordelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Opstap?
Basisschool De Opstap in Brunssum zet zich volledig in voor een kansrijk onderwijstraject en een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs voor al haar leerlingen. Wij monitoren de voortgang van onze oud-leerlingen in ParnasSys I Ultimview nauwgezet. Dit stelt ons in staat om ons schooladviesproces continu te evalueren, verantwoording af te leggen en een open dialoog te voeren met alle betrokkenen. De doorstroom naar het voortgezet onderwijs is een essentieel onderdeel van onze kwaliteitszorg, zoals vastgelegd in de MOVARE kwaliteitskalender. Ons doel is om kansengelijkheid te bevorderen. Regelmatige communicatie met leerkrachten, intern begeleiders en MOVARE-onderwijsadviseurs is hierbij cruciaal. Ons beleid voor kansrijk adviseren is gebaseerd op duidelijke uitgangspunten: • We stellen het voorlopig schooladvies ruim op tijd en op basis van meerjarige gegevens op. • We organiseren structureel tegenspraak over het voorlopig schooladvies, waarbij input van collega's, ouders en leerlingen wordt meegenomen, eventueel aangevuld door een neutrale MOVARE-onderwijsadviseur. • We baseren ons advies op het actuele leerlingbeeld en, indien beschikbaar, het ontwikkelpotentieel van de leerling. • Bij twijfel tussen twee niveaus in het voortgezet onderwijs, geven we een dubbel schooladvies. Onze aanpak voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs is gestandaardiseerd: • De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee volledige weken van februari, met uitzondering van leerlingen met een gegronde reden voor vrijstelling. • Het voorlopig schooladvies wordt aangepast indien het resultaat van de doorstroomtoets hier aanleiding toe geeft (toetsadvies is hoger dan het voorlopig schooladvies). • In alle gevallen wordt de reden voor het eventueel niet bijstellen van het voorlopig schooladvies, meestal in het belang van de leerling, vastgelegd in het leerlingdossier. • Na de doorstroomtoets wordt het voorlopig schooladvies definitief gemaakt. • Het schooladvies wordt zorgvuldig onderbouwd in het ParnasSys leerlingdossier, in de groeinotitie 'Uitstroomprofiel'. Deze notitie bevat een meerjarige didactische, cognitieve en sociaal-emotionele onderbouwing die gerelateerd is aan het voorlopige en definitieve schooladvies. • Na inzage door de ouders/verzorgers wordt het onderwijskundig rapport (OKR) klaargemaakt. Dit rapport bevat minimaal de vier notities: 'Compenserende factoren', 'Belemmerende factoren', 'Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften' en 'Uitstroomprofiel'. Dit dossier wordt via ParnasSys overgedragen aan de basisschool van aanmelding. • We organiseren een 'warme overdracht' of sluiten hierbij aan, zodat er ruimte is voor verhelderende vragen op basis van de notities in het onderwijskundig rapport. Hierbij worden geen nieuwe informatie gedeeld die niet reeds bekend is of waarvoor geen inzage door ouders/verzorgers is geweest.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool De Opstap Brunssum
Basisschool De Opstap in Brunssum legt de nadruk op een positieve en veilige leeromgeving voor optimale sociale ontwikkeling. Wij geloven dat een plezierige schoolervaring essentieel is voor de groei van elk kind. Een sterke samenwerking tussen het bestuur, de schoolleiding, leerkrachten, leerlingen en ouders vormt de fundering voor een bloeiend schoolklimaat. Onze school stimuleert respect en rekening houden met elkaar in alle activiteiten. We bieden ruimte voor individualiteit en zorgen ervoor dat alle betrokkenen zich optimaal kunnen ontplooien. Leren wordt gezien als een natuurlijke, plezierige bezigheid gericht op toenemende zelfstandigheid. Samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar staan centraal. Wij zetten ons actief in om onderwijsachterstanden, voortkomend uit sociale, economische en culturele verschillen, te verminderen. Vanuit een veilige basis leren kinderen vaardigheden aan op sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief en creatief gebied. Ons doel is de ontwikkeling tot zelfstandige, kritisch denkende individuen te bevorderen. Hiervoor maken we gebruik van methoden die aansluiten bij de individuele behoeften van onze leerlingen en die zelfstandig en samenwerkend leren ondersteunen. Het leerlingvolgsysteem biedt ons de mogelijkheid om de voortgang nauwlettend te volgen en gepersonaliseerde zorg te bieden. Wij investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons personeel om u en uw kind optimaal te kunnen begeleiden.
Respectvol samenwerken met elkaar
Respectvol samen leren en ontwikkelen
Hoe bevordert Basisschool De Opstap de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Opstap gebruikt het Kanjer Volg- en Adviessysteem, gekoppeld aan onze Kanjertraining, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen te monitoren. We streven naar een positief pedagogisch klimaat door de sociale vaardigheden en het probleemoplossend vermogen van kinderen te versterken. De Kanjertraining biedt kinderen praktische handvatten voor sociale situaties met als hoofddoel een positief zelfbeeld en een positieve kijk op anderen te ontwikkelen. De training is gebaseerd op vijf kernprincipes: vertrouwen, geen machtsstrijd, geen slachtofferrol, elkaar helpen en elkaar niet uitlachen. Deze lessen, met specifieke thema's, worden gegeven van de kleuterklassen tot en met groep 8. Ouders en verzorgers kunnen actief betrokken worden bij de training. Voor een gestructureerde aanpak maken we gebruik van het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS), dat onder andere een sociogram, leerling- en docentvragenlijsten en uitgebreide pedagogische adviezen bevat.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool De Opstap voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Opstap hanteert de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen:
- KanVAS (Kanjer Volg- en Adviessysteem)
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Opstap?
Op Basisschool De Opstap passen we de volgende methodes toe voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool De Opstap: Kwaliteitsborging en Toekomstvisie
Ontdek de bevindingen van het meest recente kwaliteitsonderzoek van Basisschool De Opstap, uitgevoerd in 2016. Uit dit onderzoek bleek dat de school haar onderwijskwaliteit uitstekend op orde heeft. De Onderwijsinspectie heeft destijds het basisarrangement gehandhaafd, wat getuigt van een solide fundament. In 2018 voerde de inspectie een aanvullend thematisch onderzoek uit naar gelijke kansen op onze school. Hoewel hierbij geen formeel schriftelijk verslag van is opgesteld, bevestigde dit bezoek de voortdurende aandacht voor een eerlijke en ontwikkelingsgerichte leeromgeving voor ieder kind. Alle gedetailleerde informatie over de kwaliteitsborging en de rapporten kunt u hieronder inzien. Wij nodigen u van harte uit om de transparantie en de resultaten van ons onderwijs te bekijken.