Basisschool De Opstap
Prins Bernhardstraat 40 c
6441 AL Brunssum

Schoolweging

Schoolweging
32.01
Spreiding
5.88

De schoolweging van De Opstap Brunssum is 32,01 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%) ruimschoots. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (94,8%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (53,4%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een tweedeling zien: 25,8% vmbo-(g)t/havo of hoger versus 32,2% vmbo-b/k. Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-adviezen (32,26% gecombineerd), wat 5-10% boven regionale benchmarks ligt. Dit contrast past bij de gemengde leerlingenpopulatie en schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Opstap BrunssumGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het schooljaar wordt er in de kleuterbouw gebruik gemaakt van de leerlijnen ParnasSys Jonge Kind en wordt er in groep 2 tevens het protocol Dyslexie midden- en einde schooljaar afgenomen. In groep 3 worden de signaleringstoetsen van Veilig Leren Lezen afgenomen. Verder worden er in groep 3 t/m 8 de methode gebonden toetsen afgenomen en verwerkt in het leerlingvolgsysteem ParnasSys.Tevens meten we tussentijds de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. We gebruiken de volgende toetsen van Cito Leerling in Beeld: Rekenen/Wiskunde , DMT, AVI, Begrijpend lezen/luisteren en Taalverzorging. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Ouders worden tijdens de oudergesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten. In groep 5, 6 en 7 wordt de NSCCT afgenomen. Tevens vullen we vanuit de Kanjertraining de Kanvaslijst en sociale veiligheidslijst in. Ook wordt in groep 1 t/m 8 het SIDI-protocol afgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68,75% zit op advies, vergelijkbaar met landelijk (62,93%). Het percentage onderadvisering (12,5%) ligt iets boven benchmark (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. 18,75% presteert boven advies, wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Wil een kind zich goed ontwikkelen, dan is de sfeer waarin het moet werken en opgroeien van groot belang. Kinderen moeten elke dag met plezier naar school komen. Een goede samenwerking tussen bestuur, schoolleiding, leerkrachten, kinderen en ouder(s) / verzorger(s) vormt de basis voor een goed schoolklimaat: een goede school maken wij met zijn allen. Het werken in en het samenwerken met onze school staat in het teken van respect voor elkaar en rekening houden met elkaar. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en wij vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel het steeds zelfstandiger worden. Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar staat hoog in het vaandel. Wij stellen ons actief op om de onderwijsachterstanden ten gevolge van sociale, economische en culturele omstandigheden op te heffen en/of te verminderen. Vanuit geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op sociaal (ik en de ander), emotioneel (ik en gevoel), motorisch (ik en bewegen), cognitief (ik en het leren), en creatief (ik en vindingrijkheid) gebied, met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zelfstandig en positief kritisch denkend mens. Daarom wordt er gewerkt met methoden en/of onderwijsleermiddelen die rekening houden met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken. Met behulp van het leerlingvolgsysteem worden de ontwikkelingen van individuele leerlingen nauwlettend gevolgd om zorg op maat te geven, want leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) hebben recht op een professionele begeleiding. Daarom heeft de school een actief na- en bijscholingsbeleid voor haar personeel. LEES MINDER

Respectvol samenwerken

Respectvol samen leren

Wat is de werkwijze van Basisschool De Opstap voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Opstap gebruikt het Kanjer volg- en adviessysteem om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. De school richt zich op een goed pedagogisch klimaat, het vergroten van sociale vaardigheden en het oplossend vermogen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en leert ze positief over zichzelf en anderen te denken. De vijf belangrijkste afspraken zijn: wij vertrouwen elkaar, niemand speelt de baas, je doet niet zielig, wij helpen elkaar en niemand lacht elkaar uit. De Kanjertraining wordt gegeven van de kleuterbouw tot en met groep 8. Ouders kunnen ook bij de training betrokken worden. De school gebruikt het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) met een sociogram, leerlingenvragenlijst, docentvragenlijst en pedagogische adviezen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Opstap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Opstap gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Opstap?

Basisschool De Opstap gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.